Thursday, April 28, 2005

ΑΤΤΙCA

Ροβόλησα σήμερα το απόγευμα προς τα πεδινά της Πλατείας Συντάγματος(sorry, επιρροή των ριζών μου και του πνεύματος των ημερών... και νόμιζα πως φέτος ήμουν ντεφορμέ :Ρ), με σκοπό να δω κατευθυνθώ προς το -γνωστό πλέον- καινούργιο πολυκατάστημα της Αθήνας.

Μετοχικό Ταμείο Στρατού. Κτίριο - larger than life: ολόκληρο το οικοδομικό τετράγωνο Πανεπιστημίου, Βουκουρεστίου, Σταδίου, Αμερικής. Άλλα νούμερα δεν αναφέρω, τα γράψαν όλα οι εφημερίδες και τα περιοδικά. Σχεδιασμένο από τους Βασίλη Κασσάνδρα και Λεωνίδα Μπόνη το 1924. Πιο πολλά εδώ(είναι flash, μπες διαδρομές/Πναεπιστημίου/ Μετοχικό Ταμείο Στρατού, btw δες και μια αντιπρόταση του Μητσάκη εδώ). Αρχιτεκτονικά, η ανακατασκευή του όλου συγροτήματος αν θυμάμαι καλά έγινε τώρα από τον Αγιοστρατίτη.



ΟΚ. Εντυπώσεις ως πελάτης:

Οι βιτρίνες θυμίζουν μεγάλα πολυκαταστήματα του εξωτερικού. Selfridges, Harrods, Harvey Nichols, Saks 5th Avenue κλπ. Όχι τόσο φορτωμένες, αλλά αντίστοιχες και σε αναλογίες και σε χρήση πολυτελών υλικών και σε στήσιμο και με καλή δουλειά. Τα Χριστούγεννα σίγουρα θα είναι πιο κοντά στο προαναφερθέντα πρότυπα. Αρκετή ποικιλία για πολυκατάστημα, όχι τόσο μεγάλη σαν τα προαναφερθέντα πολυκαταστήματα του εξωτερικού, μα και σαφώς μικρότερος χώρος. Παρόλα αυτά ικανοποιητικά πολλές και διαφορετικές μάρκες, τιμές σε όλο το εύρος (αλλά γενικά προς τα πάνω λόγω εταιριών που αντιπροσωπεύονται, λογικό είναι). Δεν είναι τεράστιο. Αλλά χάνεσαι(πιο πολλά παρακάτω). Γενικά ευγενικές πωλήτριες - πωλητές. Δεν σε πρήζουν. όχι μίζερο σαν το Μινιόν (που θυμάμαι είχα πάει ως πιτσιρίκι καναδυό φορές) και εννοείται καμμιά σχέση με Κλαουδάτους και άλλα τέτοια.


Εντυπώσεις ως αρχιτέκτονας:

Στους χώρους εισόδου, στην πιο κεντρική είσοδο τουλάχιστον, ήθελε λίγο περισσότερη άπλα. Να "αναπνέει" ο χώρος που λέμε. Να μπορείς να κοιτάς γύρω σου και να προσανατολίζεσαι.

Αυτό είναι και το κύριο πρόβλημα σε ολόκληρο το κτίριο: το πως κινείσαι εκεί. Διότι σαν να μην φτάνει που οι σκάλες ανόδου/καθόδου δεν είναι σε σημείο που να τις βρίσκεις εύκολα από την είσοδο (εντάξει, όχι και πολύ έυκολα, κατανοώ ότι πρέπει να κάνεις και κάποια βήματα πρώτα στο χώρο για να σε "κερδίσουν" οι πάγκοι γύρω σου και μετά να κατευθυνθείς εκεί που θες), δεν υπάρχουν όμως ούτε τα απαραίτητα βελάκια. Επίσης, οι σκάλες ανόδου και καθόδου, για εξοικονόμηση χώρου είναι τοποθετημένες με τέτοιο τρόπο, που να πρέπει να γυρίσεις γύρω γύρω τον χώρο για να τις βρεις (είναι η μια πίσω από την άλλη στην ουσία). Πάλι καλό για το εμπόριο, κακό όμως για τα νεύρα σου (άρα και κακό ίσως για το εμπόριο μακροπρόθεσμα) και επίσης κακό σε περίπτωση ανάγκης γρήγορης εκκένωσης του κτιρίου. Να μου πεις τότε θα πας από τις κυλιόμενες? Στις πιο πολλές περιπτώσεις όχι, αλλά σε κάποιες ναι. Και λέγωντας αυτά, δεν είδα ούτε σημεία με ταμπέλες για εξόδους κινδύνου κλπ.

Περί προσανατολισμού, να σημειώσω πως συνήθως σε μεγάλους κλειστούς χώρους που δεν εισέρχεται το φυσικό φως(γνωστό κόλπο αύξησης των εσόδων σε μεγάλα καταστήματα π.χ. Saks, Harrods, Selfridges κλπ μα και ΙΚΕΑ, Praktiker και σία), υπάρχουν μερικά "τοπόσημα", κάτι ξεχωριστό σαν χαρακτήρας από όλα τα άλλα γύρω για να μην χάνεται ο κόσμος (εκεί που συνήθως όλοι δίνουν ραντεβού): ένα αίθριο, ένα καφέ, κάτι ρε παιδί μου. Εμείς επικοινωνούσαμε μεταξύ μας με τα κινητά: στα Missoni, στον τέταρτο όροφο, δίπλα στα Burberry's και τα τάδε, μετά τη σκάλα κάνε δεξιά, αν χαθείς ρώτα ή πάρε τηλέφωνο. Kαι συνήθως παίρνεις τηλέφωνο. Το αίθριο, ως κατακόρυφο άνοιγμα, εκτός από το να παίρνεις μια ανάσα μέσα εκεί στο απέραντο κλειστό κτίριο, χρησιμεύει και για να "ενώνει οπτικά" τους χώρους.. ξέρεις π.χ. ότι το τάδε ήταν μετά το αίθριο όπως ερχόσουν από τις σκάλες. Επίσης είναι ένας ιδανικός τρόπος για να βλέπεις και κάποιον που σε περιμένει στον από κάτω όροφο π.χ. "δίπλα στο αίθριο"...κάνεις ένα νόημα, λες κάτι βρήκα, δυο λεπτά θα αργήσω.

Στο καφέ στον έκτο που λένε πως γαμάει, δεν πρόλαβα να πάω γιατί έκλεινε.

Επίσης είμαι περίεργη αν δω πως θα είναι τους καλοκαιρινούς μήνες. Τα πολυκαταστήματα ξεκίνησαν από χώρες που η βόλτα στα μαγαζιά -λόγω καιρού- είναι πολλές φορές δύσκολη.

ΥΓ: Δεν υπεισέρχομαι σε σύγκριση "παραδοσιακού shopping" και "πολυκαταστήματος shopping", είναι άλλο ζήτημα που δεν με ενδιαφέρει εδώ.

|

4 Comments:

At 4/28/2005, Blogger Oneiros said...

Βρίσκω γενικά τα (ευρωπαϊκού τύπου) εμπορικά κέντρα ως ενδιαφέρουσες αρχιτεκτονικές προκλήσεις, με τις δυνατότητες που έχει ο αρχιτέκτονας να δημιουργήσει μια συνολική εικόνα από διαφορετικά μικρο-περιβάλλοντα, να χρησιμοποιήσει (κατά προτίμηση) ή να απορρίψει την έκθεση στο φυσικό φως και στον αέρα, να καναλάρει την ανθρώπινη ροή, να στήσει την χρηστικότητα σε πολλά επίπεδα, να δέσει το τοπικό χρώμα με την μοντέρνα αισθητική.. Σπάνια με αποζημιώνουν τα αποτελέσματα, αλλά υπάρχουν και οι εξαιρέσεις, όπως το μεταμοντέρνο, οριζόντιο και γοητευτικά ασύμμετρο St. Enoch στη Γλασκώβη, που καταφέρνει να συλλαμβάνει άπλετο ήλιο και αέρα χωρίς να "φέρνει μέσα τον καιρό" (δεν ξέρω αν συνεχίζει να είναι το μεγαλύτερο ευρωπαϊκό οικοδόμημα καλυμένο από γυαλί). Για αντίστιξη, δες το πιό κλασικό - art nouveau, μαζεμένο, κάθετο αλλά εξίσου ηλιόλουστο (στους κεντρικούς χώρους) Princes Square.

Το Citylink μου φαίνεται ενδιαφέρον στοίχημα, και σίγουρα θα το επισκεφτώ στην επόμενη κάθοδο (δεν ξέρω αν είναι current το site της εταιρείας, με τα video και τις μακέτες).

ΥΓ (disclaimer): Σχεδόν ποτέ δεν ψωνίζω σε εμπορικά κέντρα (και αεροδρόμια) :-P

 
At 4/28/2005, Blogger S G said...

Γενικα νομιζω στην Αττικη ταιριαζουν τα ανοιχτα εμπορικα κεντρα, με συντριβανια καταρακτες και τα σχετικα. Αυτα βεβαια λογω αναγκων χωρου, γινονται εξω απο το κεντρο (οπως εδω στην Βαρκελωνη που εχουμε μαλλον πολυ καλα εμπορικα, ανοιχτα εμπορικα κεντρα). Παντως και το κεντρο της πολης καλο ειναι να εχει ενα-δυο μεγαλα πολυκαταστηματα.

Αλλα κατι σχετικα ασχετο που με απασχολει και εχω συζητησει με πολλους: Δεν σας φαινονται γελοιες οι ονομασιες? City Link (τι ειναι, σταθμος λεωφορειων?) ?? Attica Department store? City Gate (στην Θεσαλλονικη)? ολες αυτες οι ονομασιες μου θυμιζουν βλαχογκλαμουριες στυλ Notis, Sakis κτλ Χαθηκε να εχουν ενα κανονικο ελληνικο ονομα? Τι στον διαολο θα πει ΑΤΤΙCΑ?? Προς θεου δεν το λεω απο εθνικισμο. Αλλα για αισθητικους και πρακτικους λογους (πως προφερει ενας Ελληνας το ντι-πα-ρΝΤμε-ΝΤ στορρρρρ?)!

 
At 4/28/2005, Blogger Oneiros said...

S G, έχεις δίκιο για το ανοικτό, και ισχύει γενικά για την Ελλάδα, λόγω κλίματος. Στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, ίσως αναγκαστικά το Πλατεία είναι μονίμως βυζαντινά θεοσκότεινο, αλλά ελπίζω τα καινούρια πολυκαταστήματα που θα χτιστούν εκτός κέντρου να μη μοιάσουν στα ανήλιαγα κουτιά που έχουν γεμίσει την περιοχή του Φοίνικα. Σωστός και περί βλαχογκλαμουριάς, αλλά αυτό θέλει ο πελάτης, αυτό του δίνουν. Τελικά, eve, "το δικό σας" ή "το δικό μας" θα είναι το μεγαλύτερο πολυκατάστημα των Βαλκανίων; ;-P

πως προφερει ενας Ελληνας το ντι-πα-ρΝΤμε-ΝΤ στορρρρρ?

..παζάρι;

Θεσαλλονικη

(Nitpicking: δεύτερη φορά το typo' δύο σίγμα, ένα λάμδα :-)

ΥΓ: Κι εγώ έχω πάθει ζημιά με τη Βαρκελώνη, υποπτεύομαι ότι αν την επισκεφτώ (έχω φίλους που κατοικοεδρεύουν εκεί), θα θέλω να μείνω εκεί για πάντα.

 
At 5/07/2005, Anonymous Anonymous said...

Απο το Attica λειπει ενα Apple Store. H Apple ελπιζω να κανει καποια κινηση περι αυτου και να κλεισει επιτελους την Rainbow στον Ν.Κοσμο που εδω και χρονια κανει την ζωη δυσκολη στους Ελληνες Mac Users.

 

Post a Comment

<< Home