Wednesday, May 04, 2005

ζαχόlogy

τα συμπαραμαρτούντα

ΟΚ. Αυτή η φορά ήταν καλύτερη από την προηγούμενη (τη διάλεξη του Rem). Σαφώς καλύτερη οργάνωση. Αλλά μερικές μαλακίες ξαναπαίχτηκαν. Η διάλεξη θα άρχιζε στις 7. Οι πόρτες θα άνοιγαν στις 5:30 και τότε θα μοιραζόντουσαν «κουπόνια» που θα επέτρεπαν την είσοδο στην Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη. Βtw, η αίθουσα χωράει 2.000-3.000 άτομα.


 Posted by Hello

Η κατάσταση μύριζε κοσμοσυρροή από νωρίς. Μέχρι και η οδοντίατρός μου με πήρε τηλέφωνο το μεσημέρι για να μάθει λεπτομέρειες και να πάει και αυτή! Εγώ –ως συνήθως- άργησα 15 λεπτά, ευτυχώς όμως υπήρχαν φίλοι που πήγαν νωρίτερα και είχαν πιάσει θέση στην ουρά πιο μπροστά. Η ουρά στις 5:45, άρχιζε από την είσοδο της αίθουσας και έβγαινε σχεδόν ως τον δρόμο, κάνοντας μερικά φιδάκια μέσα στο τεράστιο foyer! Cool εγώ, υπολόγιζα πως έχουν αρχίσει να μοιράζουν εισιτήρια μόλις τώρα άρα ΟΚ. Αμ δε! Πέντε λεπτά μετά, μας ανακοινώθηκε πως τα εισιτήρια για την κύρια αίθουσα έχουν τελειώσει, όπως επίσης και τα εισιτήρια για μια δεύτερη αίθουσα που θα μεταδιδόταν σε οθόνη live το event (τι λες τώρα)! Οι υπόλοιποι, μπορούν να κάτσουν στο foyer(όπου βρουν εννοείται, σε μια από τις 20 max καρέκλες του καφέ, στο πάτωμα και όρθιοι) και να παρακολουθήσουν από μια άλλη οθόνη που ήταν τοποθετημένη απέναντι!!!!!! Κόκαλο εγώ! Τι? Μα δεν άρχισαν να δίνουν θέσεις στις 5:30? Η έρευνα που ακολούθησε, εξήγαγε τα εξής συμπεράσματα –και ουχί θεωρίες συνωμοσίας- : τα εισιτήρια άρχισαν να μοιράζονται –παράτυπα-, μετά τις 4! Τις 4!!!! Όλοι όσοι μπορούσαν να αφιερώσουν 3 ώρες να περιμένουν για τη διάλεξη(φαντάζομαι φοιτητές κυρίως) το κάνανε. Όσοι μπορούσαν να αφιερώσουν μόνο μιάμιση ώρα πριν, χάσανε! Και θύμωσα. Διότι όχι μόνο δεν μπορείς να κλείσεις θέση τηλεφωνικά ή κάτι άλλο, αλλά αφού η διάλεξη είναι δωρεάν, γιατί γαμώτο να μην τηρούνται τουλάχιστον όσα έχουν ανακοινωθεί από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Το 5:30 κυρίες και κύριοι ήταν παραπληροφόρηση. Και –όπως συνέβη και τις προάλλες με τον Rem- συνέβαλε τα μάλα στη Ζαχομυθολογία. Οι πρωτάρηδες της σχολής πρέπει να ένιωσαν απερίγραπτη κάβλα με το γεγονός. Χίλιες φορές να βάζεις στην διάλεξη ένα αντίτιμο, μικρό για να μπορούν να πηγαίνουν όλοι, αλλά ικανό για α. να μην μαζεύεται η σάρα και η μάρα που δεν έχει τι να κάνει το απόγευμα και β. για να μπορείς να απολαμβάνεις μερικές διευκολύνσεις του τύπου τηλεφωνική κράτηση κλπ.


 Posted by Hello

Τεσπά, μου είχαν πάρει οι μπροστινοί φίλοι θέση οπότε ετοιμαστήκαμε για την δεύτερη αίθουσα. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς, πρέπει να ήταν τουλάχιστον 3.000 άτομα εκείνο το απόγευμα εκεί. Την επόμενη ώρα της αναμονής την περάσαμε με έναν καφέ στο χέρι, μιλώντας με όσους βλέπαμε (σαν συνάντηση αποφοίτων ήτανε) και χαζεύοντας ένα βιβλίο, που δεν είχα ξαναδεί -καλό timing να το εμφανίσουν εδώ, απόψε- με τυπωμένη τη συνέντευξη της Ζάχας στον Λάλα για το ΒΗΜΑgazino. Το βιβλίο επωλείτο στο foyer για 5 ευρώ και όπως φαντάζεστε έκανε τρελές πωλήσεις. Ένα κρασί μπαμ και κάτω για να φτιαχτούμε και κάθοδος στο τρίτο υπόγειο για να πάμε στην προαναφερθείσα αίθουσα. Μαλακίες του τύπου να προσπαθήσεις να μπεις με μπουλούκι στην κύρια αίθουσα ή να αλλάξεις αίθουσα στη μέση της διάλεξης δεν έπαιζαν. Το rpg παρελθόν μου και το ξεροκέφαλο της φύσης μου, προσπάθησαν αλλά απέτυχαν. Οι του Μεγάρου μάθανε από το μπάχαλο στου Rem. Καλό αυτό. Μακάρι αν γίνει και στα εισιτήρια που λέγαμε. Όλα λοιπόν, under control απόψε.


η διάλεξη


 Posted by Hello

Περιέργως ήταν η καλύτερη διάλεξη της Ζάχας που έχω ακούσει. Στις τρεις προηγούμενες βαρέθηκα. Είχε humor, ήταν έξυπνη και έλεγε ωραία πράγματα. Αναφορικά με τα comments σε προηγούμενο post, όχι μόνο δεν έκρυψε, αλλά αναφέρθηκε στην καταγωγή της. Συμφωνώ πως η αραβική καλλιγραφία και το sensual ανατολίτικο στοιχείο είναι φανερά στοιχεία στα κτίριά της. Όπως και μια constructivist/structuralist διάθεση, εκ Ρώσικης Πρωτοπορίας προερχόμενη.


 Posted by Hello


 Posted by Hello

Αν έλειπε και η μετάφραση από μεγάφωνα στην αίθουσα που βρισκόμασταν εμείς, θα ήταν καλύτερα. Η μεταφράστρια είχε φωνή χάλια, είχε χάσει τη μπάλα, δεν ήξερε καλά ορολογία, άλλαζε με μια άλλη, με χάλια φωνή επίσης…σε μια φάση προς το τέλος άρχισα με ένα φίλο να χειροκροτάμε περιπαιχτικά την κατάσταση, για να ακολουθήσει όλη η αίθουσα γελώντας. Στην κύρια αίθουσα προφανώς δεν είχε μετάφραση από μεγάφωνα. Αν ήθελες επέλεγες να ακούσεις στα αγγλικά τη διάλεξη, αν όχι έβαζες τα ακουστικά σου.

Επί του περιεχομένου…τι συγκράτησα…Τι να πω? Παρουσίαση έκανε η γυναίκα. Όχι καμιά ιδιαίτερη –και μύχια- αποκάλυψη δηλαδή. Δυο τρεις κουβέντες σκόρπιες πάνω σε γενικότερη αντιμετώπιση της ζωής ή της αρχιτεκτονικής ως επαγγέλματος τις κρατάω σαφώς. Αυτό που μετράει πολύ εν τέλει όμως είναι ότι ανακάλυψε το «ιδίωμά» της. Τέλος. Αν δεν το βρεις αυτό, μπορεί να γίνεις ένας πολύ καλός αρχιτέκτονας. Για να φτάσεις στην κορυφή προφανώς όμως δεν φτάνει μόνο αυτό. Πρέπει να έχεις και το «αναγνωρίσιμον της υπογραφής». Γιατί η Ζάχα πουλάει υπογραφή. Και η υπογραφή πρέπει να είναι αναγνωρίσιμη. Και εδώ μιλάμε προφανώς για «star system mechanics».

|

7 Comments:

At 5/04/2005, Blogger the_real_martinos said...

Κοίταξε, το καλό το φύλαξε για το τέλος. Στη μεταολυμπιακή Αθήνα το να προβάλει το νέο Aquatic Center για το Λονδίνο ήταν ωραία μπηχτή. Μάλιστα δεν ξέρω αν θυμάσαι τα βραβεία του διαγωνισμού για τις εφήμερες κατασκευές, όπου ήταν στην κριτική επιτροπή, αυτό (που δεν έδειξε) και αυτό (που έδειξε) δένουν πολύ όμορφα μαζί.
Τα υπόλοιπα, ναι, ήταν παρουσίαση της δουλειάς γενικά.
Την παράσταση νομίζω έκλεψε ο Τατούλης στην αρχή. Πρέπει να έχει πάρει θάρρος και να γράφει τις προσφωνήσεις μόνος του. Δεν έχω ψάξει ακόμα τα δελτία τύπου του ΥΠΠΟ, αλλά κάπου θα έχει μείνει γραμμένο αυτό το αριστούργημα για τις επόμενες γενιές... Θα το βρω... Μπορώ...

 
At 5/04/2005, Blogger the_real_martinos said...

Για να το κάνω πιο λιανά: Στη διάλεξη του Koolhaas στο Μέγαρο δεν πήγα, είχα πάει όμως στην προηγούμενή του στο Βυζαντινό Μουσείο. Εκεί είχε πει το εξήσ ωραίο: είχαν φτιάξει στο γραφείο κάτι που έφερνε πολύ σε Gehry (όχι κολλημένα λουκούμια, κάτι είχε να κάνει με φράχτες - η πρώτη δουλειά του Gehry που τράβηξε την προσοχή ήταν ένα σπίτι για την πεθερά του, που το είχε φράξει από παντού με κάτι συρματοπλέγματα. Η φιλοσοφική διάσταση του εγχειρήματος πατενταρίστηκε ως "fencing" και έκτοτε οτιδήποτε θυμίζει περίφραξη κάνει σε Gehry). Οπότε όταν το παρατήρησε κάποιος όσο ακόμα δουλευόταν, αποφάσισαν να το αλλάξουν λίγο ("...so we had to de-gehrify it"), επειδή θα έμπλεκαν τα brands. Μερικοί βρήκαν γελοίο ότι το γραφείο του Koolhaas πατεντάρισε με ΙSO κάποιες αρχιτεκτονικές λύσεις... κι όμως, ο τύπος για άλλη μια φορά βγήκε μπροστά.

Η Hadid ήταν κριτική επιτροπή σε έναν διαγωνισμό με πολλές συμμετοχές από όλο τον κόσμο (Ephemeral κλπ). Αφού στην ανακοίνωση των βραβείων πρόπερσι (νέα πτέρυγα Βυζαντινού Μουσείου) διαμαρτυρήθηκε για το πόσο συντηρητικές ήταν οι συμμετοχές των φοιτητών, είδε μία από τις επαγγελματικές συμμετοχές που της άρεσε (πήρε και βραβείο), έφερνε και λίγο στα δικά της, οπότε αποφάσισε να κάνει ακόμα πιο σαφές πόσο πολύ έφερνε στα δικά της, και δημιουργήθηκε το London Aquatics Center... Με τη σχετική ("σωστή", πλέον) υπογραφή.

 
At 5/05/2005, Blogger evee said...

-pali to kollima me tous agglikous xaraktires...den katalaveno gmt!@#!!??!!-

sygxairo to koftero sou mati the_real_martinos...
indeed moiazoun arketa to vraveio Efimeron + to neo aquatic centre
oso gia to branding nomizo topothetithikes gia mia akomi fora me oxy nou kai orthi skepsi

to zitima ine: posa adistoixa erga, i mallon projects giati erga den yparxoun polla, san to london aquatic centre yparxoun? min ise toso sigouros pos moiazei poly MONO me to vraveio ton efimeron...apla isos epeidi i Zaha itan ekei kritis, na to thimotan kalytera

to marketing ton sxolon arxitektonikis, me tis apeires dialexeis kai tis ekdoseis, pou kata koron parousiazode vivlia me paromoia projects tha paizei ena rolo..exqallou oloi aftoi mimoude ti zaha kai tous omoious tis, dont they?

kai en telei, poso metraei to poso mimeisai kapoion? kaneis kati kalo? afto menei..over

poios eixe pei (den thimamai) pos pote den adigrafei..mono klevei?

 
At 5/05/2005, Blogger the_real_martinos said...

Η διαδοχή είναι η εξής:

2000: Grande Mosquée de Strasbourg, Zaha Hadid
2002: Blend (ephemeral matter), Mirco Becker, Oliver Tessmann, Asko Fromm
2004: London Aquatic Centre, Zaha Hadid

 
At 5/05/2005, Blogger the_real_martinos said...

και το καλύτερο πάντα για το τέλος:

Κυρίες και κύριοι,


Σήμερα, καλωσορίζουμε τη Ζάχα Χαντίντ. Μια σπουδαία αρχιτέκτονα, μια σημαντική δημιουργό της αρχιτεκτονικής, της πολιτιστικής έκφρασης της οποίας, όλοι γινόμαστε μέτοχοι στην καθημερινότητα μας. Δεν αναφέρομαι στη σημαντική γυναίκα, καθώς κοντά μας έχουμε μια προσωπικότητα, της οποίας το έργο ξεπερνά τα ειδικά χαρακτηριστικά του ατόμου.

Η αρχιτέκτων Ζάχα Χαντίντ ανακαλύπτει νέα τοπία γιατί διαθέτει το βλέμμα του δημιουργού. Ξεπερνά το κοινότοπο και κάνει την ελεύθερη σκέψη, αρχιτεκτονικό ρεαλισμό. Καθιστά το φανταστικό, πραγματοποιήσιμο και αποδεικνύει ότι το πιο σημαντικό στοιχείο για το ανθρώπινο πνεύμα δεν είναι άλλο από την πρωτοτυπία.

Σήμερα, θα ακούσουμε τη Ζάχα Χαντίντ σε μια στιγμή που το όνομά της ισοδυναμεί με την αναγνωρισιμότητα και την επιτυχία. Έχουν, ίσως, περάσει τα χρόνια, όταν το όραμά της φάνταζε στα μάτια ακόμη και των ειδικών, ως ουτοπία.

Η ίδια, όταν τιμήθηκε πέρυσι με το κορυφαίο αρχιτεκτονικό βραβείο, ανησύχησε ότι θα γίνει μέρος του κατεστημένου. Τη διαβεβαιώνουμε ότι τα ελεύθερα πνεύματα δεν γίνονται ποτέ κατεστημένο. Η σκέψη τους όμως γίνεται κτήμα περισσότερων ανθρώπων και το έργο τους, μέρος της ζωής των κοινωνιών. Η Χαντίντ δημιουργεί έχοντας κατά νου τον άνθρωπο. Τα κτίρια της είναι λειτουργικά όσο και θεαματικά. Συνομιλούν με το αστικό τοπίο, διατηρώντας τη δυναμική τους προσωπικότητα, δίχως όμως να αναλώνονται σε υπέρμετρους ναρκισσισμούς.

Η άποψη της για τη γεωμετρία και την προοπτική αποτελεί πρόκληση απέναντι στο χάος της σύγχρονης ζωής. Τα σχέδια της μοιάζουν να προκαλούν ακόμη και τους ίδιους τους νόμους της φύσης: τη βαρύτητα, την ακαμψία του σίδερου, την τραχύτητα των δομικών υλικών.



Κυρίες και κύριοι,


Η Ζάχα Χαντίντ είναι μια οραματίστρια που θέλει να κάνει τον κόσμο καλύτερο μέσα από το δικό της δρόμο. Σεμνά και μεγαλόπνοα μαζί, μας είπε κάποτε ότι ο ρόλος των κτιρίων δεν είναι άλλος, από το να μας κρατούν στεγνούς από τη βροχή και να τρέφουν την ψυχή.

Χαιρόμαστε ιδιαίτερα που είναι σήμερα κοντά μας μία αρχιτέκτων που κατέκτησε το μπράβο του δήμου και των σοφιστών επιμένοντας στην άποψή της, υποστηρίζοντας ότι το αδιανόητο για τους πολλούς μπορεί να είναι δυνατό όταν το πιστεύει ο ίδιος ο δημιουργός.

Κυρίες και κύριοι,


Σε λίγα λεπτά θα ακούσουμε την κ. Ζάχα Χαντίντ να μας μιλά για το γεγονός ότι πράγματι «οι καλές ιδέες πετυχαίνουν πάντα, τελικά…»


Σας ευχαριστώ.

 
At 5/06/2005, Blogger evee said...

θεός!

σε είδα όμως ότι ούτε σημείωνες, ούτε κασσετοφωνάκι είχες μαζί αγαπητέ στη διάλεξη (το δε σχόλιο περί δήμου και σοφιστών, έβγαλε ξανά γέλιο.. τόσο κλισέ πολιτικάντικο!!)

τα έχουν βγάλει πουθενά αυτά online?

κοίτα πέραση η Zaha!

 
At 5/06/2005, Blogger the_real_martinos said...

Απλά τα πράγματα

 

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home