Monday, October 10, 2005

βάλσαμο

Απόψε το βράδυ, στις 7, θα μιλήσει στο Μέγαρο Μουσικής ο Νίκος Βαλσαμάκης για το έργο του. Τον μεγάλο (σε έργο και ηλικία) αρχιτέκτονα έχω την τιμή να τον έχω δει άλλες δυο φορές από κοντά. Τη μια σε μια διάλεξη στο πρώτο έτος. Που δεν πολυθυμάμαι γιατί τότε δεν πολυκαταλάβαινα περί τίνος πρόκειται. Θυμάμαι αμυδρά ότι μίλαγε καλά, αλλά δεν ήταν και κανένας μεγάλος ρήτορας. Η δεύτερη ήταν όταν μας είχανε πάει με το Πολυτεχνείο επίσκεψη στο σπίτι του στη Φιλοθέη. Το σπίτι ενώ ήταν μπροστά μας, δεν το βλέπαμε! Στόματα να χάσκουνε και ένα αυθόρμητο "αααα" από όλους μόλις άνοιξε η πόρτα της οδού Νιόβης! Αποκάλυψη. Όλος ο τοίχος τζάμι απέναντι. Με θέα την Αθήνα! Οι έντονες αντιθέσεις στο εσωτερικό δεν μας βοήθησαν να βγάλουμε αξιοπρεπείς φωτογραφίες, εμείς τα στραβάδια που τραβάγαμε φωτό σαν εκστασιασμένοι γιαπωνέζοι. Ο ίδιος στη γωνία με τη γυναίκα του, απαντούσε σιγανά σε ερωτήσεις. Λίγα λόγια. Έδειχνε σεμνός άνθρωπος.

Ποιός είναι ο Νίκος Βαλσαμάκης; Οι φήμες διίστανται μόνο ως προς την κατηγοριοποίησή του. όχι ως προς την ποιότητά του. Οι επικριτές του λένε ότι ποτέ δεν είχε προσωπικό ιδίωμα("τέλειος μιμητής" ήταν μια χαρακτηριστική έκφραση που άκουσα). Όταν ήταν στα επάνω του ο μοντερνισμός, θα νόμιζες ότι χαλαρά χτίζει στην Ελλάδα ο Mies. Όταν ήταν το μεταμοντέρνο, απόλυτο μεταμοντέρνο (πολλά ξενοδοχεία, κατοικίες, κεντρικά τραπεζών). Επενδύσεις, κολώνες, χρώματα παλ... Όταν ο πελάτης ήθελε ρουστίκ (τι γελοίος όρος!..δεν είναι τυπικά αρχιτεκτονικός, αλλά αναφέρομαι σε αυτά τα "τύπου χωριάτικο κύριε Νίκο μου"), φανατικά ρουστίκ. Μα όλοι, επικριτές και θαυμαστές συμφωνούν σε ένα: ότι και να έχει κάνει το έχει κάνει εξαιρετικά! Υποδειγματικά.

Αντικειμενικά είναι ένας άνθρωπος κοντά 80 χρόνων πλέον με πολλά βραβεία και διεθνείς διακρίσεις στην πλάτη του, αν λέει κάτι αυτό.

Αστός αρχιτέκτονας, άρχισε τη δουλειά του με πολυκατοικίες. κυρίως στη Βασιλίσσης Σοφίας και στο Κολωνάκι. όταν λέμε πολυκατοικίες, δεν φανταζόμαστε αυτές. Όψεις και κατόψεις όχι σωρηδόν τυποποιημένες και επαναλαμβανόμενες. Αυτή της οδού Σεμιτέλου είναι χαρακτηριστική αυτής της περιόδου.

Image Hosted by ImageShack.us

Η άλλη, των 60s στη λεωφόρο Κηφισίας, εξαιρετική. "Πολυκατοικία για εργένηδες" η αρχική της ονομασία!!

Image Hosted by ImageShack.us


Υποκειμενικά μιλώντας όμως, δεν μπορώ να ξεκολλήσω τόσα χρόνια μετά την πρώτη φορά που την είδα, από τη βίλα στην Ανάβυσσο.

Image Hosted by ImageShack.us

Image Hosted by ImageShack.us

Όποιος έχει δει το αρχετυπικό Farnsworth House του Mies Van Der Rohe θα αναγνωρίσει την ελεύθερη κάτοψη, τα ατέλειωτα υαλοστάσια, τα πανέλα και τα ελεύθερα έπιπλα στο χώρο που ορίζουν τις χρήσεις: καθιστικό, υπνοδωμάτιο, τραπεζαρία. Όχι ότι δεν είχε προλάβει ήδη ο Philip Johnson να κάνει μια σχεδόν ακριβή απομίμηση , χωρίς καμμιά μα καμμιά αίσθηση ντροπής. Δεν ξέρω .. αυτός ο Johnson μου τη σπάει εντελώς! Aντίθετα ο Βαλσαμάκης έχει κάνει εντελως άλλο πράγμα, προσαρμοσμένο σε άλλο τοπίο, με άλλες κλιματικές συνθήκες... Τεσπά, μη μπείτε όμως στον κόπο να ψάξετε στην Ανάβυσσο την -τότε- οικία Λαναρά. Αντίθετα με το αρχέτυπο, της έχουν αλλάξει τα πέταλα. Όποιος την αναγνωρίσει κερδίζει. Τι? Ε, κάτι θα βρούμε αν και εφόσον.

Μετά τον μοντερνισμό λοιπόν έκανε και άλλα όπως προείπα. Τα τελευταία χρόνια όμως, έχω την εντύπωση πως επανήλθε στη γνωστά του καθαρή δυναμική. Χώρια από κάτι βίλες στα βόρεια και νότια προάστια,

Image Hosted by ImageShack.us

αυτό που μου αρέσει για την λιτότητα και τη συγκρατημένη μνημειακότητά του , είναι το λευκό κτίριο μηχανογράφησης της Εθνικής Τράπεζας(νομίζω), στην άνοδο της λεωφόρου Μεσογείων, στο ύψος του Χολαργού.

Anyway, κρίμα που έχω πάλι δουλειά σήμερα μέχρι αργά και δεν θα πάω. Ελπίζω να τον προλάβω κάπου αλλού κάποια άλλη στιγμή. Είναι φειδωλός σε διαλέξεις βλέπετε.

|

6 Comments:

At 10/10/2005, Blogger το θείο τραγί said...

(Της Εμπορικής είναι). Πολύ ενδιαφέρον πόστ. Μ' αρέσει που το βλέπω κι αυτό και τη δουλειά του Βαλσαμάκη.

 
At 10/10/2005, Blogger Mara_P said...

Kalispera, kalispera! Krima pou den prolaves re si na ertheis...Tha erxosouna katarxin antimetwpi me mia prwtofani gia ta dedomena twn dialeksewn tou Megaron+ taksi kai politismeni simperifora. O kosmos pou erxotan empaine kateutheian sto ktirio (oxi to yposkafo, i dialeksi egine stin kentriki aithousa tou megarou) kai dioxeteuotan se auto me apotelesma na min yparxei strimwksidi, fwnes, agkonies kai loipa euxarista...! O Valsamakis, pou ta exei pleon ta xronakia tou. girw sta 75, itan poliiii kaloulis, san enas "pappous" etoimos na pei to paramuthi tis zwis tou. Parousiase to ergo tou, ksekinwntas apo ta xronia tou entos sxolis kai tin polikatoikia tis odou Semitelou, mexri ta simerina. Auto pou mou arese itan i sinexis ekseliksi tou kathws erxotan antimetwpos me tin odiniri alitheia oti provolos 5 metrwn me lepta metallika ypostylwmata-kalamakia stin Ellada...aplws DEN! Kai mas edeikse kai kapoia systimata metallikou skeletou pou meleta twra sto grafeio tou prokeimenou na meinei pistos stous kanonismous alla kai stin aisthitiki plaka-lepida! Eixe poli plaka na vlepeis pws proxwra i sxesi tou me tous ypologistes, milouse les kai itan magika koutia!"Auto pou vlepete sti photografia einai to giapi.Ta dentrakia ta evale me to Photoshop o Stefanos!Wraio, e?". Kai den mporouses na apofigeis tous yposineiditous sineirmous me tis computeries tis Zaha kai ta diagrammata tou Rem, sta idia meri ligous mines prin... Se genikes grammes pantws mou arese poli pou eida ena ergo zwis parousiasmeno apo ton idio, kai to opoio apo o,ti fainetai sinexizetai akoma me to idio pathos kai zilo, toso gia dimiourgia(twra peiramatizetai me persidwta panela) alla kai mathisi! Ma kala. autoi oi arxitektones den ta paratane pote? POTE!

 
At 10/10/2005, Blogger evee said...

θείο τραγί και mara ευχαριστώ, τόσο γι ατα καλά σας λόγια(ο πρώτος), όσο και για την άμεση ανταπόκριση από την αίθουσα η δεύτερη.

mara, το γνωστό σχόλιο που παίζει στους κύκλους των (αντρών) αρχιτεκτόνων το ξέρεις φαντάζομαι:

Η αρχιτεκτονική είναι σαν ερωμένη. Τη γουστάρεις τρελά, σου βγάζει το λάδι, σε ξενυχτάει, σε εκνευρίζει, σε εκτοξεύει στα ουράνια κλπκλπ. Τα σχόλια είναι άκρως σεξιστικά και δεν κολάνε από το στόμα γυναίακς, αλλά καταλαβαίνω τι εννοούνε τέλος πάντων. Και όπως μου έχουν πει καναδυο καθηγητές μας, αν την παρατήσεις, είναι σαν να παραιτήσαι από τον έρωτα. -> άρα από τη ζωή. Τι να πω? Και να έλεγες ότι είναι αγάμητοι και ονειρεύονται το sex παντού? Τα ξέρεις και εσύ.

I guess ότι είναι η ηδονή της δημιουργίας και η αίσθηση της διαχρονικότητας αυτής της δουλειάς. Εσύ θα έχεις αφήσει τον μάταιο τούτο κόσμο από καιρό και τα "παιδιά" σου θα είναι εκεί, κομμάτι από εσένα, μα με τη δική τους ζωή. Τα συμπηκνώνω χυδαία. Είναι και άλλοι οι λόγοι. Ίσως αυτά να δικαιολογούν ξεχωριστό post. Είδομεν. :)

παρόλα αυτά ζηλεύω που δαν ήρθα. Κάθε εμπόδιο για καλό δεν λένε όμως?

 
At 10/14/2005, Blogger evee said...

παρακαλώ art-attack. To έσβησες κατά λάθος δηλαδή? Αν θες ξαναγράψτο τότε.

Το δηλώνω ευθαρσώς: Με συγκινείς με την ιπποτική σου αυτή χειρονομία μα η συγκεκριμένη δεσποσύνη - blogger (aka se mois) αφενός κάνει ψυχοθεραπεία εδώ και εικοσιεπτά χρόνια και αφ'ετέρου κατά βάθος γουστάρει τρελά τη ζογκλερική. :Ρ Μην τσιμπάς επειδή είναι ανυπόμονη.

elementary my dear

 
At 9/07/2013, Blogger Deppie Douma said...

kalispera.. poli wraio arthro ! aneferes pio panw oti exeis episkeftei tin katoikia tou valsamaki stin filothei.. epeidi kai egw meletaw afti tin katoikia se mia ergasia mou mipos tha sou itan efkolo na mou steileis kapoies apo tis fotografies tou spitiou? tha to ektimousa poli giati to episkeftika k gw tin perasmeni vdomada kai apo eksw pragmatika dn fainete tipota ..einai poli kala krimeno !!

 
At 9/07/2013, Blogger Deppie Douma said...

This comment has been removed by the author.

 

Post a Comment

<< Home