αλυσιδωτή αντίδραση (?) Remap KM
Το κείμενο αυτό φαίνεται ότι κυκλοφορεί με email τις τελευταίες μέρες. Έχει εμφανιστεί σε διάφορα sites εκτός του link που δίνω (π.χ. indymedia). Τι λέει?
Χοντρά χοντρά, ότι λόγω μιας έκθεσης με τίτλο Remap KM (Κεραμεικός-Μεταξουργείο) κάποιοι καλλιτέχνες πήγαν σε παρατημένα σπίτια που έμεναν μουσουλμάνοι μετανάστες και για διάφορους λόγους αυτοί εξαναγκάστηκαν σε φυγή. Πίσω από όλο αυτό κρύβεται μια μεγάλη εταιρεία που έχει αγοράσει γη στην περιοχή και ήθελε με το πρόσχημα αυτό να "καθαρίσει την περιοχή" για να ανέβουν οι τιμές.
Γιατί το ανεβάζω? Απάντηση σε σύγχιση.
Κατ'αρχήν κρατήστε την αμφοβολία μου για το αν όσα περιγράφει η υπογράφουσα κυρία Ελένη Τζιρτζιλάκη (αρχιτεκτόννισα / btw τι κακόηχη λέξη!) ισχύουν ή είναι η εντελώς δική της θεώρηση της πραγματικότητας. Υπό την έννοια ότι "βλέπουμε ότι θέλουμε". Ένα μίγμα από Ξανθόπουλο, φιλανθρωπία, νεφελοκοκκυγίες καλλιτεχνών, Δονκιχωτισμό και Κακιές Εταιρείες Που Δεν Κατονομάζουμε (Κ.Ε.Π.Δ.Ε.). Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι αν φύγουν οι μετανάστες δεν θα ανέβουν οι τιμές. Απλώς αυτό έχει ήδη αρχίσει να συμβαίνει. Βλ. και λήμμα Γκάζι.
Κατά δεύτερον σημειώστε παρακαλώ ότι η -συμπαθής σε κόμη- υπογράφουσα του περί ου ο λόγος άρθρου είναι και η ίδια μέλος μιας ομάδας (το όνομα της οποίας αναφέρεται στο άρθρο) αντίστοιχα φλου αρτιστίκ φίλινγκ με αυτούς τους ανάλγητους που κατηγορεί δια αναισθησίαν. Ποιος δεν θυμάται το "happening" της ομάδας αυτής (αστικό κενό? ομάδα στον τρόμο του κενού? Δίκτυο Νομαδικής Αρχιτεκτονικής? δεν θυμάμαι ποιος τίτλος ήταν σε ισχύ τότε) πριν λίγα χρόνια σε μια ταράτσα απέναντι από το Γαλλικό Ινστιτούτο? Ήταν μετά το τέλος μιας σειράς διαλέξεων που μας κάλεσαν να δούμε την live αναμετάδοση στο αίθριο του Ινστιτούτου. Αν ήθελα να είμαι χαλαρή και generous θα έλεγα "άσε τα παιδιά να κάνουν τα δικά τους, δεν πειράζουν κανέναν". Αν ήθελα να βγάλω άκρη από ότι έβλεπα θα ήταν αδύνατον και θα άρχιζα να γελάω πριν σηκωθώ και πάω για κανένα ποτό με τους φίλους. Έπραξα το δεύτερο απογοητευμένη καθώς δεν κατάλαβα τι στο καλό γίνεται. Και να ήμουν και καμμιά αδιάβαστη? Ποτέ. Μου το απαγόρευε ο εγωισμός μου.
Με μερικά από όσα γράφει η κυρία Τζιρτζιλάκη συμφωνώ. Π.χ. είναι κρίμα να φεύγουν ακήν κακώς άνθρωποι που δεν έχουν στον ήλιο μοίρα. Μα -ερωτώ- έφυγαν γιατί "και μετά ήρθαν οι καλλιτέχνες" ή "γιατί τα αγόρασε όλα μια εταιρεία"? Αν τα αγόρασε η εταιρεία καλώς κάνει και τους διώχνει. Δυστυχώς δεν τους ανήκουν οπότε sooner or later το αυτό θα συμβεί. Τώρα για τα σκοτεινά συνωμοσιολογικά σενάρια περί καλλιτεχνών/ΔΕΗ/ και τα ρέστα λυπάμαι Ι dont buy it. Και I dont buy it γιατί η ΔΕΗ κόβει το ρεύμα σε όποιον δεν πληρώνει-τελεία. Κάτι άλλο δεν κατάλαβα από το κείμενο απότε και μένω εδώ. Όποιος κατάλαβε ας μου το σφυρήξει.
Ως χαριτωμένη καλλιτεχνική ιδιοτροπία μπορώ να το πάρω όλο αυτό. Γιατί ενώ συμπαθώ την υπογράφουσα πραγματικά δεν καταλαβαίνω γιατί ενώ έχει όλη την καλή διάθεση να βοηθήσει (άλλοτε τον "χώρο με την αρχιτεκτονική έννοια", άλλοτε τους μουσουλμάνους μετανάστες κλπκλπ) επιλέγει μια τέτοια μέθοδο. Αν θες με κάποιον τρόπο να βελτιώσεις το αστικό/ή μη τοπίο γύρω σου ή
α. κάνεις αρχιτεκτονική
ή
β. βγάζεις λεφτά με οιοδήποτε (χωρίς ηθικολογίες, τζιχάντ φάση) τρόπο και αγοράζεις τις περιοχές που θεωρείς σε κίνδυνο για να τις σώσεις από το κακό
ή
γ. προσπαθείς να συμπαρασύρεις πολλούς μπας και σε ακούσουν όσοι έχουν τη δύναμη να κάνουν τα ανωτέρω 2
ή τέλος
δ. μπας και το κάνεις μόδα και σε ακούσουν όσοι έχουν τη δύναμη να κάνουν τα ανωτέρω 2 και μαζί και όλοι οι άλλοι.
Αν υποθέσουμε λοιπόν ότι τα "α" και "β" για την κ.Τζιρτζιλάκη δεν είναι the case γιατί τότε δεν θα υπήρχε πρόβλημα, τότε μάλλον στοχεύει στο γ. Το "γ" όμως κατά 99% δεν ισχύει, λυπάμαι. Life has spoken που λέει ο ποιητής. -Το 1% το αφήνω για την αντίρρηση του πράγματος.-
Το "δ" όμως, που θα ήτo μια κάποια λύσις, να χρησιμοποιήσεις τα όπλα αυτού που πολεμάς δηλαδή, είναι ταυτόχρονα και το πρόβλημα. Γιατί οι Κ.Ε.Π.Δ.Ε. πάνε να αγοράσουνε στο Μεταξουργείο? Γιατί εμείς οι ψαγμένοι, οι καλλιτεχνοαρχιτεκτονόφατσες ιχνηλάτες των νέων "τάσεων" περιφερόμαστε ανάμεσα στους μετανάστες με τα laptop και τα iPod στα χέρια, "βιώνουμε" το χώρο (ε ρε Kreuzberg τιμημένο) δίπλα σε άστεγους και κάθε λογής κατατρεγμένους, κάνουμε happening στις ταράτσες και τους ακάλυπτους για να "οικειοποιηθούμε τους χαμένους χώρους της πόλης". Εμείς οι sui generis ουτοπιστές γράφουμε επικές εργασίες με τίτλους όπως "ο Ελαιώνας - μια τρύπα στον χάρτη της Αθήνας", διπλωματικές όπως "ξενώνας αρχιτεκτόνων και καλλιτεχνών στο Μεταξουργείο", συζητήσεις όπως "Μπορεί να γίνει ο Ελαιώνας το city της Αθήνας και ο Κολωνός το νέο Κολωνάκι?", συμβουλεύουμε ως πολεοδόμοι δήμους και κράτος τι να κάνει για να αναπτύξει καινούργιες περιοχές μπλαμπλα.
Να μην τα κάνουμε? Αντίφαση. Διότι θα ήταν ουτοπία και αυτό. Γιατί?
Γιατί in my opinion, αυτή είναι η εξέλιξη της ζωής κ.Τζιρτζιλάκη. Οι καλλιτέχνες πάντα θα έλκονται από την παρακμή, οι οραματιστές πάντα θα εφευρίσκουν νέους τρόπους να βελτιώσουν (ή και να αξιοποιήσουν αν θέλετε) μέρη των πόλεων και οι μετανάστες/οι παράνομοι/οι πουτάνες/τα πρεζάκια/ όσοι δεν έχουν χρήματα/στον ήλιο μοίρα ή έχουν συμφέρον να ζουν στην παρακμή τέλος πάντων, θα βρίσκουν νέα σημεία στην πολή που θα "οικειοποιούνται". Αυτά θα φτηναίνουν, θα βρωμίζουν και θα παρακμάζουν και κάποια χρόνια μετά, εκεί οι πολεοδόμοι θα ανακαλύπτουν την ευκαιρία για να υλοποιήσουν τα οραματικά τους projects και οι μεσίτες το νέο bon fillet. Και το αυτό. Ξανά και ξανά. Ούτε η μια πλευρά ούτε η άλλη θα πάψει να υπάρχει ξαφνικά. όπως δεν θα πάψει και η σκληρότητα ή η αδικία απέναντι στα πιο αδύναμα μέλη. Και φυσικά ούτε και αυτοί οι ευγενείς που προσπαθούν να βοηθήσουν λίγο την κατάστασή τους.
ιστορική παρένθεση: η ουτοπική "walking city" (1964) της ομάδας Archigram (3d αναπαράσταση)
Anyway. Ίσως είμαι λίγο σκληρή. Θα είναι που έχω βαρεθεί τις πράξεις με το tag "κάτι ήταν κάτι το΄φαγε" ή του τύπου "να οργανωθούμε, να οργανωθούμε" όταν όλοι ξέρουν να μιλάνε πολύ. Να μου πεις κακώς κατακρίνω το κειμενάκι. Αν δεν υπήρχε αυτό, δεν θα έκανα post εγώ τώρα, θα έκανα?
ps: για λόγους ηθικής τάξεως, η συγγραφέας του κειμένου ενημερώθηκε για το κείμενο αυτό με σχετικό σχόλιο
Labels: architecture, art, life
12 Comments:
Τώρα εμένα γιατί όλο αυτό το ζήτημα μου βγάζει μια κούραση? Έχω την εντύπωση ότι είναι τελικά πολύ εύκολο να κοτσάρεις τον τίτλο αρχιτέκτονας σε ό,τι κάνεις και να μιλάς για όλα, από το αστικό κενό μέχρι το κοινωνικό ζήτημα της στέγασης απόρων μεταναστών. Στη διαδικασία μας προκύπτει και ένα θεωρητικό κειμενάκι για να προπαγανδίσουμε τις απόψεις μας, η να τις προβάλουμε πάνω σε μια περιοχή και να φιλοσοφήσουμε ασύστολα χωρίς καμία σύνδεση με τνην πραγματικότητα...και αναφέρομαι και στους μεν και στους δε(ν)... από το RemapKM μέχρι την τζιρτζιλάκη...
άστα... κούραση indeed
να φανταστείς δεν σκόπευα καν να γράψω το postάκι, ένα link έλεγα να βάλω
αλλά σκέφτηκα να γράψω 2 λόγια με τη γνώμη μου και τελικά μου προέκυψε κατεβατό
νομίζω είναι τιμής ένεκεν. Μάλλον είναι η τελευταία φορά που ασχολούμαι με τέτοια "θέματα"
Επειδή τγχάνει να ξέρω την συγγραφέα του κειμένου καθώς και τον συγκεκριμένο περίγυρο (διάφοροι νομάδες, πλανόδιοι, τσοπαναρέοι κλπ), μου 'ρχεται στο μυαλό ένας στίχος του Ρασούλη: "Σύννεφο μαλί, όψη σαν καπνός κι από θεωρίες νεροζούμια..."
πάντως κατά την γνώμη μου στον κύκλο υποβάθμιση αξιοποίηση κλπ δεν είναι κανείς μας τόσο αθώος και αυτό πρέπει να το συγκρατήσουμε. Η υποβάθμιση είναι προϊόν της έλλειψης συντήρησης υποδομών - δεν είναι τα πρεζάκια που υποβαθμίζουν μια περιοχή αλλά η εγκατάλειψη της - από όλους μας - επομένως είναι ζήτημα πολιτικής και δευτερευόντος πολεοδομικού σχεδιασμού.
- Η μη υπογειοποιηση της σιδηροδρομικης γραμμής στο τρεντι γκάζι , αλλά και σε όλο της το μήκος -απο την άλλη τι ωραία διαχωριστική με το νον τρέντι κολωνο - είναι νομοτελειακό ότι θα οδηγήσει στην υποβάθμιση των δίπλα από τις γραμμές γειτονιές.
- Το χτίσιμο 7οροφων πολυκατοικιών σε περιοχές με ανεκτές συνθήκες διαβίωσης μέχρι τώρα δημιουργεί υποβαθμισμένες σε 30 χρόνια περιοχές.
- Η εγκατάλειψη ολόκληρων αξόνων από οποιαδήποτε παρέμβαση - βαθία πολιτικό ζήτημα τελικά - έχει σαν αποτέλεσμα συνθήκες υποβάθμισης. Π.χ. λεωφόρος Κηφισού και οι εγκάρσιοι έξοδοι της, θα μπορούσε να είανι και φουτουριστικό σκηνικό -με τις αφίσσες ωστόσο στις κολώνες να φτάνουν τα πολλά κιλά /τμ γίνεται απλά ένα κατάλυμα για όσους αντέχουν αυτό το περιβάλλον.
- Το λιγότερο από όλα - σήματα κυκλοφορίας μέσα στο αυτόκολλητο σε όλα την αθήνα δεν είναι αυτό μεσανατολική εικόνα?
Τελικά για την υποβάθμιση περιοχών δεν ευθύνονται ούτε τα πρεζάκια, ούτε κάποιοι αόριστοι λόγοι, είναι αποτέλεσμα της αδιαφορίας όλων μας και συγκεκριμένων πολιτικών - αν εντάσονται σε ένα σχέδιο υποβάθμιση τώρα, αξιοποίηση μετά είναι συνομοσιολογικό σενάριο - ωστόσο η κατεύθυνση πόρων σε συντήρηση υποδομών ανά περιοχή σίγουρα έχει και τα πολιτικά της και τα "ταξικά" της χαρακτηριστικά ότι και να λέμε και σίγουρα δεν είναι μια καθόλου ρομαντική διαδικασία στον πυρήνα της.
ποιά ρομαντική διαδικάσια?
η πολεοδομία είναι εντελώς βίαιη κατάσταση. Ό,τι και να προταθεί, καλό ή κακό, κάποιους θα θίξειή θα ξεβολέψει. Λογικό είναι να γίνεται χαμός.
Παρόλα αυτά tks διακρίνομαι από ένα μικρό κυνισμό απέναντι στα γραφόμενά σου. Η πολεοδομία δεν είναι μόνο "εικόνα". Το look της πόλης. Είναι και οι χρήσεις. Μην πω "βασικά οι χρήσεις". Άσε που
α. δεν είναι όλες οι χρήσεις "φωτογενείς" βλ.βιομηχανία,βιοτεχνία κλπ και
β. και τα πρεζάκια/πουτάνες/τσιγγάνοι κλπ δεν θα εξαφανιστουν αν εσύ κάνεις ωραία την Ομόνοια/τον Κηφισό/την παραλία. Απλά θα πάνε κάπου αλλού.
Γιατί μπορεί φέτος να λέμε "τι ωραία που θα ήταν να γίνει φουτουριστικός ο Κηφισός" και σε λίγα χρόνια το look αυτό να είναι passe και να βγούμε οι ίδιοι και να ζητάμε "oικολογικό look με ποταμάκι, πουλάκια, δεντράκια".
Τι θέλω να πω? Πολεοδομία δεν είναι μόνο η εικόνα. Ναι, είναι σκληρή φάση και -ευτυχώς ή δυστυχώς- λύνει λιγότερα από αυτά τα μεγαλεπήβολα στα οποία στοχεύει.
Είναι διαφορετικό πράγμα το αν κάτι μας ικανοποιεί τα αισθητικά κριτήρια και διαφορετικό αν ικανοποιεί πιο στοιχειώδη κριτήρια διαβίωσης.
Αυτό που λέω είναι ότι ο Κηφισός είτε με το τσιμέντο παντού είτε με "πράσινο" είναι μια τελείως διαφορετική εικόνα από τον Κηφισό είτε με το τσιμέντο παντού είτε με πράσινο + σκουπίδια πάνω από όλα αυτά.
όσο αφορά την πολεοδομία πολύ γενικά τα αναφέρεις - ομολογώ δεν μπορώ να καταλάβω τι ακριβώς εννοείς σε σχέση με τα συγκεκριμένα παραπάνω.
Δεν ξέρω αν τελικά έχουμε συνηθίσει το πολύ σκουπίδι και την πολύ εγκατάλειψη σε αυτή την πόλη - και αυτό δεν έχει να κάνει με μια μικροαστική λογική καθαριότητας - έχει να κάνει και με στοιχειώδη έλλειψη σεβασμού στο περιβάλλον, και στο αστικό τοπίο και ιστορία - για εμένα κάπως έτσι κατάντησε όπως κατάντησε το φίξ κάπως έτσι κατεδαφίζονται και τα διατηρητέα μπροστά από το ΝΜΑ και πάει λέγοντας.
This comment has been removed by the author.
Απλά θα θέλαμε να αναφέρουμε ότι το happening που αναφέρεται στο άρθρο στην ταράτσα του Γαλλικού Ινστιτούτου δεν ήταν διοργανωμένο από το Κενό Δίκτυο.
Ευχαριστούμε και θα επανέλθουμε
Κενό Δίκτυο
μπορεί να μη θυμάμαι καλά.. Ομάδα Στον Τρόμο Του Κενού?
και μιας και μιλάγαμε για χρήσεις χώρων και πως οριοθετούνται και υποβαθμίζονται περιοχές ήρθε και ένα άμεσο παράδειγμα στη μορφή της παρακάτων είδησης, ελευθεροτυπία,κενό δίκτυο και σχόλιο της ταπεινότητα μου ανάμεσα στα άλλα(:P)
όλοι αυτή η δράση χρήσης ενός ζωντανού χώρου με τρόπους ώστε να δίνονται ενναλακτικές νοηματοδοτήσεις - ταυτόχρονα αναδυκνείοντας τα επιμέρους στοιχεία που συνθέτει το συνολικό - παρομοιάζει όντως με μια "καλλιτεχνικη" perfomance - μια κατάσταση μετην καταστασιακή έννοια - μακάρι οι του Κενού Δικτύου να έχουν το στομάχι να το προχωρήσουν όσο πάει.
αναλυτική αιτιολόγηση για τα παραπάνω πιθανώς έπεται.
τα δυο τελευταία links δεν μου ανοίγουν
http://notalog.blogspot.com/ σαν σχόλιο δικό μου και http://voidnetwork.blogspot.com/ (τι την θέλουν και αυτη τη διχρωμία στο σκαναρισμένο αφισάκι - σχόλιο αισθητικής φύσης:P)
Post a Comment
<< Home