Monday, July 10, 2006

μια παλιομοδίτικη λέξη

επαγγελματική ηθική

Δεν περίμενα ποτέ ότι θα ξεστόμιζα τη λέξη "ηθική". Εντελώς '20s or what?

Tο σκέφτηκα σήμερα όπως έφευγα από το γιατρό που πήγα να με εξετάσει για τη μετεγχειρητική μου εξέλιξη. Τόσο για αυτόν, όσο και για κάποιους άλλους γιατρούς έχω ακούσει πολλές ιστορίες, καλές για τους ίδιους και τη δουλειά τους ή το πως αντιμετωπίζουν τους ασθενείς. Και έχω ακούσει και για γιατρούς ψώνια, που είναι θέμα κύρους το να σου πουν πως έχουν ραντεβού σε ένα μήνα, που χρεώνουν αμοιβές υπέρογκες για το τι κάνουν, που ζητάνε από ανθρώπους που δεν έχουν λεφτά (και μόνο αυτοί έχουν τη γνώση να βοηθήσουν) την Άρτα και τα Γιάννενα, που κάνουν εγχειρήσεις (χώρια τις καισαρικές) για ψύλλου πήδημα, που στέλνουν ο ένας στον άλλο πελάτες και ζητάνε ο συνάδελφος να χρεώσει παραπάνω και να πάρουν αυτοί προμήθεια.

Η Ιατρική είναι ένας κλάδος μυστήριος. Κάνεις πολλά, πάρα πολλά χρόνια για να τελειώσεις με τις σπουδές σου. Περισσότερα από οτιδήποτε άλλο. Και (όπως τα τελευταία χρόνια έχουν καταλάβει και πολλοί άλλοι επαγγελματίες) δεν τις σταματάς ουσιαστικά ποτέ. Κατά τη γνώμη μου αυτό το γεγονός καθώς και η ίδια φύση του επαγγέλματος που σχετίζεται άμεσα με τη φθαρτότητα και το μεγαλείο της ύπαρξης, τους επηρεάζει καθοριστικά. Οι περισσότεροι μόλις αρχίσουν να βγάζουν λεφτά ονειρεύονται κυριλέ γκόμενες, χλιδή και glamour. Και συνήθως ως προς την "επαγγελματική ηθική" τους ανήκουν στην κατηγορία "άρπαξέ τα και φεύγα". Υπάρχουν και μερικοί άλλοι όμως που ανεξαρτήτως αν ονειρεύονται ή όχι την glamourιά (εμένα δεν με χαλάει το glamour άλλωστε, με χαλάει η γελοιότητα), δεν ξεχνάνε ότι επιτελούν το κατ'εξοχήν επάγγελμα που εννοούμε όταν λέμε "λειτούργημα".

Νομίζω λοιπόν ότι οι γιατροί είναι από τους επαγγελματίες που αν δεν έχουν αναισθητοποιηθεί εντελώς, έχουν ακόμη "επαγγελματική ηθική" με την πιο ουσιαστική, την απόλυτη έννοια του όρου. Από όσους ανθρώπους διάγουν ελεύθερο επάγγελμα, γιατί μόνο εκεί μπορείς να έχεις τέτοιες ελευθερίες όπως αυτές που περιγράφω παραπάνω και αυτούς τους γιατρούς μόνο με άλλους ελεύθερους επαγγελματίες μπορώ να τους συγκρίνω δίκαια, ομολογώ ότι δεν έχω δει μηχανικούς, δικηγόρους ή εμπόρους να κάνουν τη δουλειά τους με τόση επαγγελματική ευσυνειδησία.

Όσο και αν κολλάω στη παλιομοδίτικη χροιά ή στη σμιλεμένη με άκαμπτους κανόνες ανάμνηση της λέξης "ηθική" όταν η λέξη αυτή μου'ρχεται αυθόρμητα για κάποιους ανθρώπους, μου έρχεται για ανθρώπους που κατ'εμέ ότι είναι σπάνιοι. Και τότε η λέξη παίρνει μια φρέσκια διάσταση ελευθερίας.

|

6 Comments:

At 7/11/2006, Blogger κaτeρina said...

εξαρτάται από τον άνθρωπο...δε παίζει ρόλο το επάγγελμα...

κάποτε έτυχε να πω σε κάποια γιατρό (συγγενής μάλιστα) ότι και καλά «οφείλει» να φροντίσει τον ασθενή μιας και έχει δώσει και έναν όρκο στον ιπποκράτη...και μου απαντάει γεμάτη υπερηφάνεια «δεν έχω καμιά υποχρέωση, εξάλλου όταν στη σχολή δίνανε τον όρκο, εγώ δεν πήγα»

τι να πω; κουφάθηκα

 
At 7/11/2006, Blogger IRQueen said...

Συμφωνώ με την Κατερίνα...

Διαβάζοντας μάλιστα το σχόλιό σου evee σκέφτηκα το "πάνω από όλα άνθρωπος" το οποίο είναι *ο* ορισμός του παλαιομοδίτικου και είπα στον εαυτό μου, ρόμπα θα γίνεις, βούλωσέ το... χαίρομαι που μπορώ και μιλάω! :)

Πάντως για μένα σημαντική διαφορά ανάμεσα στους γιατρούς και πώς αξιολογεί ο κόσμος τις χρηματικές τους απαιτήσεις μάλλον έχει να κάνει και η ευκολία της ταρίφας του 50ευρού (στην καλύτερη) για 15 λεπτά ραντεβού... όταν ο συνήθης άνθρωπος (βλέπε την αφεντομουτσουνάρα μου) ζήτημα να παίρνει πάνω από 6 ευρώ την ώρα, ε, η διαφορά είναι τεράστια.. ΕΝΝΟΕΙΤΑΙ ότι άλλη ευθύνη έχει ένας γιατρός... μερικές φορές όμως σκέφτομαι ότι στην Ελλάδα μόνο αν υπάρξει από άμελεια θάνατος τρέχουν κάποιον σε επιτροπές και παραπέμπτικά.

Π.χ. πάς στον δερματολόγο. Του λες, 28 χρονώ, λίγο γραία δεν είμαι για ακμή κάθε 28 του μήνα; σου λέει, βεβαίως, πάρε αυτά τα χάπια. Τα παίρνεις, έρχεται η ώρα του μήνα, πάλι σαν τυρί μοιάζεις. Τι θα πας να του πεις; τα 60 ευρώ πίσω φίλε μου; [και χωρίς απόδειξη την οποία εγώ προσωπικά έχω μεγάλη ανάγκη για το Ε1 μου] Πού είναι λοιπόν η ευθύνη; Θα σου πει, ε, να, δεν έπιασαν, πάρε τα τούτα, 60 ευρώ παρακαλώ, neeeeext!

Λογικό δεν είναι λοιπόν να έχουμε ένα ειρωνικό ύφος απέναντί τους;

[πίσω στην δουλειά κορίτσι μου γιατί ούτε τα 6 ευρώ την ώρα δεν θα πάρεις αυτόν τον μήνα μου φαίνεται...]

ουιιιιι μάναμ!

 
At 7/11/2006, Blogger Mave said...

άσχετο : έχω γεννήσει ένα τέρας ! η ινφραρεδ κάθε μέρα κάνει και από ένα σχολιάκι!!! χεχε...:) ζηλεύω....

όσο για την επαγγελματική ηθική:
οι γιατροί έχω την εντύπωση ότι παίρνουν και μια ηθική εκπαίδευση στη σχολή τους πάνω στο θέμα. Από την άλλη , όση εκαπίδευση και αν λάβεις αν είσαι ζώον σαν άνθρωπος , η ηθική πάει περίπατο...

για να μην ξαναμιλήσω για τον χώρο των μηχανικών και αρχίσω να βγάζω αφρούς πάλι.

 
At 7/11/2006, Blogger evee said...

katerina ναι, είναι πάντα θέμα ανθρώπου

Εγώ μέσα στη γενικολογία μου ήθελα να πω ότι υπάρχουν κάποια tendancies που προκύπτουν λόγω ενασχόλησης με ένα αντικείμενο. Δεν έχεις παρατηρήσει ότι οι δάσκαλοι μιλάνε συνήθως δυνατά? Σίγουρα όμως ο καθένας είναι διαφορετικός.

infraredqueen ναι, ίσως είναι πολλά τα 50 μα από την άλλη αυτοί οι άνθρωποι φτάνουν 35 για να αρχίσουν να βγάζουν λεφτά. Άσε που όταν κάνεις ελεύθερο επάγγελμα καθορίζεις μόνος σου την "ταρίφα" σου. Εμένα όμως μου έχουν τύχει πολλοί γιατροί που δεν μου έχουν παρει λεφτά γιατί δεν είχα τίποτα σοβαρό. Φαντάζομαι ότι κάνουν το ίδιο και σε κάποιον που δεν έχει να δώσει τα 50. Φυσικά έχω ακούσει και για πολλούς που γδέρνουν κόντρα που λέμε. Νομίζω εκεί κολλάει η "επαγγελματική ηθική" που αναφέρω στο post. Ότι τα λεφτά δεν είναι πάνω από όλα γαμώ το κέρατό μου!

mave, εκεί κολλάει και η σύγκριση με τα άλλα ελεύθερα επαγγέλματα. έχεις ακούσει κάποιον έμπορο να σου πει "κάνει 12ο ευρώ, αλλά επειδή δεν εχεις τώρα και το θες πολύ, πάρτο χάρισμα από εμένα". Ούτε μηχανικός να σου βγάλει την άδεια για το σπίτι σου μόνο με τα λεφτά που κάνουν τα έξοδά του. Φυσικά δεν πρόκειται για ζήτημα υγείας, ναι.

 
At 7/12/2006, Blogger Mave said...

χμμμ
βασικα ναι το έχω ακούσει από έμπορο , φυσικά όταν είναι κάτι μικρό και φτηνό...

και ναι υπάρχουν μηχανικοί που κάνουν και τζάμπα δουλειές ακόμη και χωρίς να πληρωθούν τα έξοδά τους...δεν θέλω να φέρω παράδειγμα εμένα, αλλά άλλους συναδέλφους που βγάζουν δουλειά για κάποιον που έχει ανάγκη χωρίς να πληρωθούν δραχμή...

το πήγαμε στο οικονομικό όμως ενώ κατά τη γνώμη μου δεν βρίσκεται εκεί το θέμα της ηθικής στο επάγγελμα που ασκεί ο καθένας, αλλά στο να εξασκείσαι στο να κάνεις σωστά τη δουλειά σου με τη μεγαλύτερη δυνατή απόδοση , όσο και αν σε πληρώνει ο πελάτης. Φυσικά το ώς άνω σε πολλά επαγγέλματα όπου η ευθύνη δεν είναι συνυφασμένη με την άσκηση του επαγγέλματος
ακούγεται ...τραγελαφικό. Νομίζω ότι στους γιατρούς λόγω του ότι παίζουν με ζωές είναι πιο εμφανής η ανάλυψη της ευθύνης αλλά και η ηθική πλευρά του καθενός.

 
At 7/13/2006, Blogger evee said...

mave νομίζω το έθεσες πολύ σωστά

 

Post a Comment

<< Home