ανώνυμος προ-αστειακός
Σήμερα μπήκα για πρώτη φορά στον προαστιακό σιδηρόδρομο.
Κατάρχην μου άρεσαν πολύ τα βαγόνια που είναι μεγάλα, άνετα και sleek. Αν και θα μπορούσαν να είναι πολύ καλύτεροι, μου αρέσαν και οι σταθμοί. Έχουν αυτό το χαώδες της μητρόπολης που δίνει στην Αθήνα την αύρα του Blade Runner.
Δεν μου άρεσε πως αυτό το Blade Runner σκηνικό έχει στηθεί για να εξυπηρετεί τρένα που διέρχονται κατά μέσο όρο κάθε 20 λεπτά (έλεος!), με λιγοστά βαγόνια που κολάνε στην αρχή της αποβάθρας και πως οι 2 έξοδοι από τις πλατφόρμες δεν λένε που βγάζουν (και μετά άντε εσύ να διασχίσεις κάθετα την Κηφισίας ή τη Δουκίσσης Πλακεντίας ας πούμε). Το χειρότερο όμως είναι αυτό που θυμάμαι ότι διάβαζα στις εφημερίδες όταν είχε εγκαινιαστεί το έργο (και εγώ δεν ζούσα στην Αθήνα για να έχω δει νωρίτερα): Οι πλατφόρμες είναι ψηλότερα από τους συρμούς κατά ένα σκαλοπάτι! Δηλαδή περίπου 15 πόντους. Το σκαλοπάτι αυτό έχει προστεθεί στο εσωτερικό κάθε βαγονιού, μετά την πόρτα όπως μπαίνει κανείς. Χώρια που είναι επικίνδυνο να μη γκρεμοτσακιστεί κανείς, ιδίως σε κατάσταση βιασύνης, είναι και δύσχρηστο για όσους πάνε/έρχονται από το αεροδρόμιο και πρέπει να σηκώσουν τις (τεράστιες) βαλίτσες τους για να βγουν! Για αναπήρους δεν το συζητώ. Αυτοί μάλλον θα εγκλωβίζονται σε ένα ατέρμονο πέρα δώθε με τον προαστιακό μέχρι να τους ανακαλύψει κάποιος.
Δεν ξέρω αν φταίνε οι υπεύθυνοι σχεδιασμού από πολιτικής πλευράς που δεν έδωσαν τα κατάλληλα specs στους μελετητές, αν οι μελετητές παρέλειψαν αυτή τη μικρή πρακτική "λεπτομέρεια", ή αν ο εκάστοτε εργολάβος που ανέλαβε την υλοποίηση "έπεσε λίγο έξω". Μα μου φαίνεται άξιο φτυσίματος το να αδιαφορεί κάποιος από όλους αυτούς τόσο πολύ για το βασικό στόχο αυτού του έργου: την εξυπηρέτηση των πολιτών. Αν η Ε.Ε. χρηματοδότησε το έργο έπρεπε να ζητήσει τα λεφτά της πίσω και όποιος έκανε το λάθος (μελετητής/εργολάβος/whatever/whenever) πρέπει διάολε κάτι να πληρώσει. Καλύτερο ακόμη θα ήταν να πληρώσει να γίνει σωστά το έργο, αλλά μου φαίνεται ουτοπικό.
Για τα περί ανωνυμίας μελετητών που δεν καλοξέρουμε ποιος έκανε ποια μελέτη, τους ελάχιστους χρόνους που δόθηκαν ως deadline και τους διαγωνισμούς ανάθεσης δεν θα τα ξαναπώ.
Labels: architecture
21 Comments:
πραγματικα ενδιαφερομαι να μαθω ποιος εκανε αυτο το εντελως ηλιθιο λαθος και ποιος δεχτηκε αυτο το εργο σαν τελειωμενο...
εχει μαλλον να κανει αρκετα με την κοντρα μετρο-προαστιακου. παντελως ηλιθιο οτι οι δυο οργανισμοι ειναι ανεξαρτητοι και οδηγει σε γελοια φαινομενα οπως διαφορετικα εισιτηρεια ή οτι το μετρο δεν επιτρεπεται να κανει στασεις στις στασεις του προαστιακου κτλ κτλ
η εντυπωση πανηγυρι σε ενα ολοκαινουριο εργο ενισχυεται απο το γεγονος οτι οι πινακιδες αναχωρησης μερικες φορες λενε οτι ναναι (μια φορα μου ειπαν απο τα εισιτηρεια οτι οι αναχωρησεις φαινονται λαθος στον πινακα. Γιατι δεν το διορθωνετε ρωτησα? Ανασκουμπωμα και επιστροφη στην εφημεριδα που διαβαζε η αργοσχολη υπαλληλος. γιατι χρειαζονται 5 ατομα στα εισιτηρεια οταν υπαρχουν μηχανηματα εκδοσης επισης δεν γνωριζω. τεσπα.). Επισης τρομερα ενοχλητικο οτι ο προαστιακος ειναι απελπιστικα αργος, βενζινοκινητος μεχρι τωρα μαλλον (απιστευτο, αστικο τρενο να μην εχει ηλεκτροκινηση!), και οι στασεις του ειναι στην ακρη του πουθενα συνηθως!
Το ολο εργο μου δινει εντυπωση σπαταλης, τσαπατσουλιας και μιας ακομα χαμενης ευκαιριας (οπως δειχνει μαλλον και η πολυ χαμηλη κινηση επιβατων με το μεσο)
υπάρχει βέβαια και το εντελώς ηλίθιο ενδεχόμενο που αναφέρει η Evee, των λάθος specifications από την αρχή. Να ήταν δηλαδή πιο ψηλά οι πλατφόρμες από τα τραίνα, να το ανακάλυψε κάποιος στην πορεία ότι έχει γίνει μαλακία, και για να τελειώσει το έργο να ζήτήσαν από την εταιρία που φτιάχνει τα τραίνα να προσθέσει το σκαλοπάτι. Εμένα αυτό με ανησυχεί πιο πολύ από όλα....γιατί δεν διορθώνεται ....
"ή οτι το μετρο δεν επιτρεπεται να κανει στασεις στις στασεις του προαστιακου κτλ κτλ"
sg το μετρό και ο προαστιακός κινούνται σε άλλο επίπεδο
Achtung, achtung, φίλοι αρχιτέκτονες... όπως ξέρετε η πολλή ζάχαρη δεν καλυτερεύει το γλυκό. Μήπως, λέω μήπως, η πολλή κριτική αφαιρεί από την αξιοπιστία σας; και μάλιστα από άτομα που φωνάζουν ότι δεν αντέχουν άλλη γκρίνια; [μην πέσετε να με φάτε. είμαι από άλλο πλανήτη όπως ξέρετε. στον πλανήτη μου δεν έχει κάν ατμόσφαιρα, πόσο μάλλον προαστιακό.]
ναι κινουνται σε αλλο επιπεδο αλλα το εμποδιο ειναι διοικητικης φυσης, οχι τεχνικης.
Εδω στην Βοννη το τραμ μας μεσα στην πολη σταματα σε υπογειουw σταθμους (δηλαδη 1 μετρο υπερυψωμενες πλατφορμες) και σε αλλα μερη σταματα σε επιγειους σταθμους (πλατφρομα στο υψος του εδαφους). Απλα στους δευτερους βγαινει ενα σκαλακι αυτοματα.
iq δεν υπαρχει αμφιβολια οτι εγινε τσαπατσουλια στον προαστιακο. Σκεψου το πιο απλο: αγορασαν ντηζελαμαξες αλλα η γραμμη προκειται να γινει ηλεκτρικη οποτε θα αλλαξουν παλι τα τρενα! να μην πω για την απιστευτη κουταμαρα να εχεις εναν στολο με πολλα διαφορετικα τρενα οταν ολοι ξερουν οτι η πολυτυπια κοστιζει. τεσπα... το ερωτημα ειναι γιατι ολα αυτα, και εγω υποψιαζομαι διοικητικες κοντρες μεταξυ μετρο και προαστιακου.
Ελάτε βρε τώρα. Τι το ψάχνετε! Πιείτε ένα φραπέ, ή ένα ουζάκι. Φάτε κανά ψαράκι ή κανα κοψίδι.
Χαμογελάστε, είστε στη μπανανία!
iq και εγώ το σκέφτηκα αυτό με τη γκρίνια όταν έγραψα το κείμενο. Φοβήθηκα να μη γίνω σαν αυτούς που σιχαίνομαι αλλά η αλήθεια είναι ότι αν εξαιρέσεις τον υπερβολικό τίτλο, το άλλο είναι κατά τη ψύχραιμη σημερινή γνώμη μου ΟΚ.
sg αυτά που λες δεν τα είχα υπ'όψην μου και δεν αποκλείεται αναφορικά με τις κόντρες να είναι έτσι. Μα γιατί κοντράρονται όμως? Δεν καταλαβαίνω...
Lukulius, όπως στον πλανήτη μου δεν συμπαθούμε την "γκρίνια" έτσι δεν συμπαθούμε και το "έλα μωρέ"... κάπου στην γκρίζα ζώνη κινούμεθα!
Evee, ίσως φταεί που καπάκι στο απαίσιο-αφρόντιστο-αφιλόξενο μετρό της Ρώμης και στο άχρωμο-άοσμο-ακατάδεκτο μετρό της Βιέννης είδα το μετρό της Αθήνας και θάμαξα. Για το Βιεννέζικο μετρό, θα συμφωνήσει και ο mave νομίζω, για να μην θεωρηθεί ότι ως μη αρχι-τεκτενόμενων εντυπωσιάστηκα από την φαμφαρα και δεν είδα την ουσία.
Και μην πει κανείς ότι εκείνα τα μετρό είναι 50 χρόνων και το δικό μας 5. Έζησα το μετρό του Λονδίνου σαν δικό μου και ξέρω να κρίνω. [νομίζω].
ναι δεχομαι οτι το μετρό της Αθηνας ειναι σχετικα ομορφο. Της Μαδριτης μαρεσει περισσοτερο (εχει επισης πολλες νεες γραμμες). το θεμα ειναι ομως οτι το μετρό της αθηνας δεν αξιζει ακομα την ονομασια μετρό. ειναι απλα πολυ μικρο. και τα τρανταχτα λαθη με το τραμ και τον προαστιακο δεν βοηθανε καθολου. Εχω την εντυπωση οτι σε ολα αυτα τα εργα το πρωτο μελημα ειναι να γινουν και να μπουν στο βιογραφικο του υπουργου, παρα να ειναι λειτουργικα. Αλλιως δεν εξηγειται η απιστευτα κακη χωροθετηση του τραμ ή τα λαθη στον προαστιακο... Μια βολτα ναχαν κανει οι υπουργοι θα ταχαν προσεξει!
Ευτυχως ο σημερινος ΥΠΕΧΩΔΕ φαινεται πιο πραγματιστης και ουσιαστικος (για να μη λετε οτι μονο γκρινιαζω).
ευη κοντραρονται γιατι απλα καποιος εκανε το λαθος να αναθεσει τον προαστιακο στον ΟΣΕ αποτι εχω καταλαβει. Οι γραφειοκρατες ετσι ειναι παντα εχουν turf wars (και ασυνενοησια στην Ελλαδα) αν δεν καθοριζεις ξεκαθαρα τις ευθυνες και αρμοδιοτητες τους. Η Αθηνα χρειαζεται μια ενοποιηση ολων των ΜΜΜ υπο ενιαια διοικηση. Τοσο δυσκολο ειναι πια?
Αυτό με τις εννοποιήσεις ομάδων εργασίας, υπηρεσιών, κλπκλπ νομίζω ότι είναι θεμελιώδες. Ο mave μου περιέγραφε μια φορά το χαμό με τις υπηρεσίες που εμπλέκονται για τα πεζοδρόμια. Από τη μια η ΕΥΔΑΠ από την άλλη η ΔΕΗ, ο ΟΤΕ, ο δήμος, η νομαρχία, η περιφέρεια.... αποχετεύσεις, καλώδια, όμβρια, ταμπέλες, κάδοι απορριμάτων όλα κουλουβάχατα. Και μόνο που θυμάμαι την περιγραφή του βγάζω σπυράκια και μου΄ρχεται να πάω να κάνω μια ώρα beaute.
Νομίζω η απλούστευση διαδικασιών και η ομαδοποίηση υπηρεσιών είναι ένα απλό και αποτελεσματικό πρώτο βήμα. Επειδή όμως μπορεί πάλι κάτι να μείνει εκτός, να προσθέσω ως "αναγκαστική αρετή" και τη συνεννόηση.
μερικά links
προαστιακός
συνήθως ενδιαφέρουσα αρθρογραφία περί παντός αρχιτεκτονικού επιστητού από το περιοδικό του συλλόγου αρχιτεκτόνων (κλικ αριστερά που λέει περιοδικό "αρχιτέκτονες")
τεύχος του ανωτέρω περιοδικού αφιερωμένο στους απανταχού εν Ελλάδι καινούργιους σιδηροδρομικούς σταθμούς
μια από τα ίδια για τα Σπάτα , με επίκαιρο -εδώ- κείμενο για προαστιακό, φυσικά πολύ πριν γίνει το έργο
ενδιαφεροντα
χω και ειπαμε να μην γκρινιαζουμε, πως σου φαινεται ο νεος Σιδηροδρομικος Σταθμος Αθηνων που σχεδιαζετα? Μου φαινεται πολυ φτωχος προσωπικα... λιγο στο στυλ του Ελ Βενιζελ, λες και φοβομαστε να κανουεμ κατι διαφορετικο, καμμια καμπυλη ρε αδερφε...
Θα προσπαθήσω να σας κάνω μιά ενημέρωση από πρώτο χέρι.
Έχουμε και λέμε:
1. Το διαφορετικό ύψος της αποβάθρας σε σχέση με το βαγόνι:
Δεν είναι σε πολλούς γνωστό αλλά η όλη ιστορία αποτελεί σκάνδαλο πρώτου μεγέθους. Όταν κάποια Γερμανικά (δεν θυμάμαι όνομα εταιρείας) ναυπηγεία διαπραγματεύονταν περί το 2001 την εξαγορά των ναυπηγείων της Ελευσίνας, ο απαράβατος όρος που έθεσαν ήταν να πάρουν ως προίκα και την ανάθεση κατασκευής των αμαξοστοιχιών του Προαστιακού, όπως αυτά είχαν ήδη προδιαγραφεί από τον ΟΣΕ και νομίζω ήδη προορίζονταν για τα κρατικά μέχρι τότε ναυπηγεία. Η πολιτεία ικανοποίησε το αίτημά τους. Βεβαίως επρόκειτω για συμβόλαιο εκατομμυρίων Ευρώ, το οποίο ουσιαστικά ανατέθηκε κάτω από το τραπέζι, χωρίς διαγωνισμό.
Το έργο λοιπόν σχεδιάσθηκε και κατασκευάστηκε με βάση τις προδιαγραφές εκείνων των βαγονιών.
Περίπου 16 μήνες πριν από την έναρξη λειτουργίας του έργου -μιλάμε βεβαίως για την πανικόβλητη (στα κατασκυαστικά) περίοδο προ των Ολυμπιακών- τα ναυπηγεία δήλωσαν αδυναμία παράδοσης των αμαξοστοιχιών. Έτσι απλά. Βεβαίως το τριτοκοσμικό συμβόλαιο δεν προέβλεπε ρήτρες μή εκπλήρωσης και άλλα στοιχειώδη. Δεν το έχω διαβάσει, αλλά το συμπεραίνω από το γεγονός ότι δεν υπήρξε η οποιαδήποτε επίπτωση για τα ναυπηγεία.
Ο ΟΣΕ λοιπόν προσπάθησε να αναθέσει την κατασκευή σε άλλες ευρωπαϊκές βιομηχανίες. Οι οποίες όμως δήλωσαν ότι δεν υπήρχε πλέον το χρονικό περιθώριο έγκαιρης παράδοσης πριν από τους Ολυμπιακούς. Λογικό.
Και εδώ η ιστορία μας συνδέεται με το δεύτερο θέμα που ετέθη:
2. Γιατί οι συρμοί δεν είναι ηλεκτροκινούμενοι.
Ο ΟΣΕ προσπάθησε να νοικιάσει αμαξοστοιχίες, μέχρι την παράδοση των ιδιόκτητων. Προφανώς υπό άλλες συνθήκες το έργο απλά θα εγκαινιάζονταν 2 χρόνια αργότερα. Αλλά τώρα είχαμε τους Ολυμπιακούς! Έρχεται λοιπόν σε επαφή με ευρωπαϊκά δίκτυα που θα μπορούσαν να του παράσχουν τους συρμούς. Έρχεται ο αντιπρόσωπός εδώ και στην σύσκεψη που πραγματοποιείται προκύπτει ότι αυτοί οι ηλεκτροκινούμενοι συρμοί έχουν ένα βασικό εξάρτημα το οποίο είναι αναλώσιμο: πρέπει να αντικαθίσταται κάθε δύο εβδομάδες. Οι συρμοί αποσύρονται στο αμαξοστάσιο, επισκευάζονται και επανακυκλοφορούν. Ποιό αμαξοστάσιο, οέο; Σε αυτή την σύσκεψη, συνειδητοποίησαν όλοι, ότι τέτοιο ειδικό αμαξοστάσιο για τους νέους συρμούς δεν υπάρχει, γιατί απλά δεν έχει συμπεριληφθεί στην εργολαβία κατασκευής του προαστικού!! Δεν ξέρω γιατί, υποθέτω ότι απλά ξεχάστηκε...
Είμασταν πλέον κάτι μήνες πρίν από τους Ολυμπιακούς και η εξυπηρέτηση του Αεροδρομίου με τρένο ήταν ΣΥΜΒΑΤΙΚΗ υποχρέωση της Ελλάδας απέναντι στην ΔΟΕ.
Η μόνη λύση ήταν, να αποσυρθούν αμαξοστοιχίες από το υπόλοιπο δίκτυο του Προαστικού, π.χ. το Αθήνα- Χαλκίδα και να κυκλοφορούν στη νέα γραμμή προς Αεροδρόμιο. Οι οποίες βέβαια ήταν χαμηλότερες και πετρελαιοκινούμενες. Σημειωτέον ότι, το δίκτυο ηλεκτροδότησης της γραμμής ήταν έτοιμο, απόδειξη, ότι τα νέα βαγόνια του Μετρό κινούνται σε αυτό το τμήμα με κερέαιες ηλετροδότησης.
Τα βαγόνια αυτά του προαστιακού δεν είναι συνεπώς τα 'δικά' του. Δεν γνωρίζω όμως εάν πραγματικά έχει ανατεθεί η κατασκευή των τελικών, ή θα ισχύσει το 'ουδέν μονιμότερο του προσωρινού'.
3. Τα βαγόνια του Μετρό δεν κάνουν στάση στους σταθμούς του Προαστικού, εκτός από τους διοικητικούς-οικονομικούς λόγους και για τεχνικούς λόγους. Είναι στενότερα και αφήνουν υπερβολικά μεγάλη απόσταση από την αποβάθρα.
Απίστευτη ιστορία, αλλά δυστυχώς αληθινή. Ντρέπομαι και να την λέω...
να σου πω την αλήθεια το έργο το είχα ακούσει αλλά δεν ήξερα ποιος το κάνει και τι θα κάνει
μετά από αναζήτηση στο google βρήκα ότι το κάνει η
Μελετητική του Τομπάζη μαζί με τους
KLMF architects , σωστά? -Αν εμφανίζεται το home, πήγαινε projects/central railway station Athens.- Δεν την κατέχω την πρόταση 2 b honest. Θα το κοιτάξω λίγο αργότερα και θα επανέλθω.
περί μορφολογίας η κουβέντα είναι μεγάλη. Μα δεν νομίζω πως είναι θέμα καμπύλης ή ευθείας. Η μορφολογία προκύπτει κατά ένα μέρος από τις ανάγκες του χώρου. Κατά ένα άλλο μέρος (κια με τα υλικά που έχουμε στη διάθεσή μα ς σήμερα) εναπόκειται στη φιλοσοφία του κάθε αρχιτέκτονα και το πως βλέπει την αρχιτεκτονική. Θέλω να ελπίζω ότι δεν έχει φτάσει το ερώτημα σε δίλημμα του τύπου: "περμανάντ ή ισιώμα"?. Έχεις δει τα comments πάνω στο ίδιο θέμα εδώ? Περί καμπύλης και ευθείας ο λόγος ξανά...
@ Κώστας: !!!!!
-έγραφα το προηγούμενο comment όσο έγραφες και εσύ και με το login and publish, βλέπω, διαβάζω και μένω! Πολύ σημαντικό σχόλιο. -
ναι εχει δικιο βεβαια ο κωστας, κατι θυμομουν και γω. Το ψαξα και ισχυει. δυο φορες ντροπη μας, μια που τα καναμε τοσο μανταρα και δευτερη που 2 χρονια μετα την Ολυμπιαδα ακομα δεν εχει ξεκαθαριστει το χάος. Και ουτε προκειται μαλλον...
PS μικρη λεπτομερεια, ειναι τα ναυπηγεια σκαραμαγκα οχι Ελευσινας, τα οποια πωληθηκαν στην HDW η οποια με την σειρα της πωληθηκε στην Thyssen.
για την μορφη του σταθμου βεβαια εχεις δικιο. δεν ειναι ουτε αναγκαια ουτε επαρκης προϋποθρεση μια καμπυλη για να ειναι ωραιο το αποτελεσμα. Απλα λεω οτι μου φαινεται πολυ βαρετη η τωρινη ιδεα.
sg, αυθόρμητα, μόλις το βλέπω και εμένα αυτό μου έρχεται. Μπορεί η ποιότητα μελέτης να είναι εξαιρετική (όπως και σε πολλά έργα του Τομπάζη), αλλά ναι, σε μια πρώτη ματιά σκέφτομαι ότι είχαν μια εξαιρετική ευκαιρία να διαμορφώσουν την εικόνα της σημερινής Αθήνας την οποία -από τη μακέτα και τα 3d πάντα- δεν φαίνεται να την αξιοποίησαν στο έπακρο.
τι σύμπτωση!
προχτες άκουσα από το ραδιόφωνο ότι το μετρό θα σταματάει τώρα και σε 2 στάσεις του προαστιακού: στην
Παλλήνη
και στην Κάντζα -?? δεν θυμαμαι σίγουρα-.
Μάλιστα οι πλατφόρμες θα "ψηλώσουν" αφού τα βαγόνια του μετρό είναι ψηλότερα.
This comment has been removed by a blog administrator.
Τά Desiro ειναι ετοιμα, η ηλεκτροδότηση καί τό ηλεκτραμαξοστάσιο ειναι που καθυστερουν απαράδεκτα.
Post a Comment
<< Home