Wednesday, February 28, 2007

οι τολμηροί (updated)

Ναι, κάτι κινείται. Προς τα όπου και αν κινείται, είναι καλό που κινείται. Και μακάρι να ακολουθήσουν και άλλοι με αντίστοιχα ανοίγματα.

Για τι πράγμα μιλάω? Για όσους κινούνται στα χωράφια του Παπασωτηρίου -και ειδικά στα ράφια περί αρχιτεκτονικής- η αγγλόφωνη σειρά "architecture now", είναι από τους γνωστούς τίτλους. Οικονομική, ευπαρουσίαστη, σύντομη και -ας πούμε- "εύκολη" πιάνει ένα θέμα τη φορά και με εικόνες και κείμενο, το αναλύει. Σήμερα ήρθε στα χέρια μου μια νέα της έκδοση με τον τίτλο "greek architecture now". To βιβλίο υπογράφει η σκανδιναβή Karin Skousboll και στο εξώφυλλο βλέπουμε την "κατοικία των ανέμων", ένα σπίτι στη Σαντορίνη που σχεδίασε η Αγνή Κουβέλά.

Image Hosted by ImageShack.us

Image Hosted by ImageShack.us

Έργο πολυβραβευθέν και πολυπαρουσιασθέν, ανήκει στην ίδια και έγινε γνωστό για τους χοντρούς κεκλιμμένους τοίχους και τις λεπτομέρειες κατασκευής στα παράθυρά του, που αν και φαίνονται ότι αποτελούν μια μίμηση της παράδοσης, στην ουσία (και με τα εντελώς ιδιότυπα ανοίγματά τους σε τομή) έγιναν για λόγους κλιματικούς. Η θέση τους, το πάχος του τοίχου και οι αποτμήσεις του στα ανοίγματα, είναι μελετημένα έτσι ώστε να δημιουργούνται ρεύματα δροσισμού στο χώρο, ανάλογα με το μήνα, την εποχή και την ώρα της ημέρας. Βιοκλιματική αρχιτεκτονική δηλαδή, που έχει διδαχθεί από την πλούσια παράδοση. περισσότερα εδώ, από μια διάλεξή της στο Μετσόβιο.
Image Hosted by ImageShack.us

Τέλος πάντων, πάμε παρακάτω. Στο βιβλίο αναφέρονται σχεδόν οι πάντες. Παλαιοί και νέοι, ότι και να πρεσβεύει ο καθένας, καθώς και δέουσες αναφορές στην ιστορία, το κλίμα κλπκλπ. Η συγγραφέας του βιβλίου, λέει ότι ένα από τα πράγματα που της έκαναν εντύπωση στην Ελλάδα ήταν η σχέση του κτιρίου με τον τόπο. Υποθέτω ότι μιλάει για τα καλά παραδείγματα δομημένου χώρου με τα οποία και καταπιάνεται στη συνέχεια, γιατί προφανώς τα περισσότερα κτίσματα δεν πολυσκάνε για το που πάνε και "κάθονται". Φωνάζουν το χαβά τους και λήγει το πανηγύρι. Όπως και οι άνθρωποι, έτσι και τα κτίρια, είναι γνωστό άλλωστε. Η συνέντευξη της Skousboll στην Καθημερινή λοιπόν έχει τίτλο "δώστε ευκαιρίες σε τολμηρούς αρχιτέκτονες". Έχει δίκιο. Και ένα βήμα προς αυτή την κατεύθυνση είναι η δημοσιοποίηση της ελληνικής αρχιτεκτονικής. Και στο εσωτερικό της χώρας και προς τα έξω. Ούτως ή άλλως στην εποχή του internet δεν ξέρω αν έχει νόημα να μιλάμε για "έξω".

Eδώ κάποιος θα έλεγε ότι θα έπρεπε να αμφιβάλλω επίσης και για το τι νόημα έχει σήμερα ο τίτλος "ελληνική" αρχιτεκτονική. Αν είναι αξιόλογο ένα δείγμα αρχιτεκτονικής, από όπου και να προέρχεται, Ελλάδα, Κορέα ή Κίνα, είναι αξιόλογο. Τελεία και παύλα. Συμφωνώ και επαυξάνω με αυτά. Μα νομιζω ότι εδώ, ο όρος "ελληνική" προφανώς έχει να κάνει μόνο με την καταγωγή των δημιουργών και όχι με κάποιο συγκεκριμμένο στυλάκι.

Άσε που για να γίνει πιο pop η αρχιτεκτονική (άρα και να τη γνωρίσουν οι χρήστες της, άρα και να μάθουν να ζητούν κάτι περισσότερο από το τίποτα, άρα και να χτίζουμε περισσότερα αξιόλογα πράγματα), πρέπει να παρουσιαστεί έτσι απλά, με pop περιοδικίστικο τίτλο, με ωραίο εξώφυλλο, ωραίες φωτό και απλά κείμενα. Τα άλλα για όποιον ενδιαφέρεται θα ακολουθήσουν. Κοινώς ότι οι αρχιτέκτονες πρέπει να βγουν από τη φωλιά τους και οι υπόλοιποι να μάθουν να μην πετάνε τα χρήματα που διαθέτουν για την κατασκευή. Άσε που είναι καιρός να προβληθεί η αρχιτεκτονική που λαμβάνει χώρα Ελλάδα. Η Ολλανδία που αποφάσισε να την προωθήσει 10 χρόνια πριν, με άπειρες αγγλόφωνες εκδόσεις, συνέδρια, "εξαγωγές αρχιτεκτόνων" κλπκλπ νομίζω έχει πολλά να μας μάθει.

Ποιος εκδίδει το βιβλίο? Οι Εκδόσεις studio art bookshop, διαβάζω. Βλέπω δίνουν και ένα website. Χα! Ποιοι είναι αυτοί? Είναι ένα από τα πιο γνωστά αρχιτεκτονο-καλλιτεχνικά βιβλιοπωλεία, χωμένα σε ένα ημιόροφο στην Τσακάλωφ. Το ξέρουν οι παλαιότεροι και οι πιο μυημένοι. Π.Π. -> Προ Παπασωτηρίου δηλαδή. Προφανώς οι άνθρωποι έχουν αρχίσει να χώνονται και στις εκδόσεις. Υποθέτω και τα άλλα βιβλία της σειράς είναι δικά τους. Με το δεξί λοιπόν. Και Taschen εύχομαι.

υγ: σκέψου και να το διάβαζα τι θα έγραφα! Ίσως λοιπόν ακολουθήσει και δεύτερο post επί του θέματος. Ίσως όμως και όχι. Τα μισοτελειωμένα έπη άλλωστε είναι γνωστή συνήθειά μου (:Ρ). Και όχι δεν έχω ξεχάσει την ιστορία με τη βράβευσή μας στον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό του δημαρχείου Ιωαννίνων. Απλά τώρα κάνω έναν άλλο διαγωνισμό. Μόλις τελειώσω θα επανέλθω.

update: παρεξήγηση. Το "greek architecture now", ακολουθεί πάνω κάτω το layout των επίσης αγγλόφωνων pocket σειρών "architecture now", "greek/ή κάτι άλλο style", "maroccan/ή κάτι άλλο interiors" και τα συναφή, μα δεν ανήκει στην ίδια σειρά. Πήγα ιδίοις όμμασι και το επιβεβαίωσα. Αυτό δεν αλλιώνει τη σημασία του εγχειρήματος. Αντίθετα επιβεβαιώνει την πρόθεση των εκδοτών να στραφούν σε ένα ευρύ κοινό.

Labels:

|

25 Comments:

At 2/28/2007, Blogger tks said...

Ενδιαφέρον παιχνίδι πάντως με το όνομα - στα όρια του trademark, αν όχι στο νομικό στο ουσιαστικό του ζητήματος ("παραπλάνηση" του αγοραστή με χρήση ονομασίας παραπλήσιου προϊοντος - προσοχή στα εισαγωγικά, τα εννοώ).
Πολύ θα ήθελα να ξέρω με τη πνεύμα έκαναν αυτή την επιλογή το οποίο μπορεί να κειμένεται από το "αυτό το βιβλίο αξίζει να γίνει γνωστό" (ποπ όπως το λές - καλοπροαίρετο high jacking του συστήματος) ως μια πιο "κακοπροαίρετη/εμπορική" αντιμετώπιση. Ασε τα τυχόν νομικά που πρέπει να συνυπολόγισαν...

 
At 3/01/2007, Blogger Sleeper in Metropolis said...

εξαιρετικό αυτό το κτίριο της Κουβελά. :) δυστυχώς, δεν το έχω επισκεφθεί από κοντά, το γνωρίζω μόνο από δημοσιεύσεις και μία διάλεξη της πέρυσι. είχα βρει και αυτό το κείμενο της που έχεις στα λινκ, η τύπισα τα λέει όλα.
διαφωνώ με την ταμπέλα "βιοκλιματική αρχιτεκτονική", αν και κατανοώ ότι για λόγους promotion κυρίως χρειάζεται. υπάρχει σαφώς ο βιοκλιματικός σχεδιασμός, όπως π.χ. ο στατικός σχεδιασμός με την έννοια ότι το κτίριο ανταποκρίνεται στην κλιματική παράμετρο. είναι σα να λέμε ότι το κτίριο στέκεται, κάτι που θα έπρεπε να είναι δεδομένο. έλα όμως που δεν... τι να κάνεις, παλεύουμε για τα αυτονόητα...
αλλά άμα βλέπεις αρχ/νες με την προσέγγιση της κουβελά ξελασκάρεις. σου εξηγεί ότι η γεωμετρία των ανοιγμάτων υπαγορεύτηκε από τους φυσικούς νόμους της ροής του αέρα [που δε χρειάζεται να κάνεις computer fluid dynamics για να κατανοήσεις πέντε αρχές]. μετά το ίδιο στοιχείο, η πλατιά ποδιά έγινε κάθισμα, το παράθυρο έγινε κάδρο. το κτίσμα άνοιξε και έκλεισε στο "έξω" όπως ήθελε αυτό. μετά χώθηκε στη γη, την άφησε να το αγκαλιάσει. ο σχεδιασμός ως μία μη γραμμική διαδικασία. :) κι αν τα κάνανε αυτά οι μάστοροι δε χολοσκάγανε να κρεμάσουνε ταμπέλα "βιοκλιματικό κτίριο" ωσάν τη μισή όψη σε τετραγωνικά για να έχουνε μείωση Σ.Ο. απ' την πολεοδομία και πρεστίζ, όπως είδα σε κτίριο επί της Κηφισίας. αλλά τι να κάνουμε... αν έτσι πρέπει να γίνει για να πάρουμε μπρος, let it be. :)

 
At 3/01/2007, Blogger marl(t) said...

το έχω δει εδώ και πολύ καιρό το βιβλίο. Δεν πρόσεξα ότι δεν είναι μέρος της γνωστής σειράς. Το ξεφύλλισα από καθαρή περιέργεια και δυστυχώς ανταποκρίθηκε στις προσδοκίες μου από ένα τέτοιο εγχείρημα που δεν ήταν και τόσο υψηλές. Από ό,τι είδα είχε κείμενα που έκαναν λόγο τόσο στην Αθήνα όσο και τη Θεσσαλονίκη αλλά κατά τα άλλα παρουσίαζε γεωγραφικά (!) τα έργα - boring... Ποιοί ήταν οι πάντες; Ούτε καν την κατοικία της Σαμουρκα δεν είχε που είχε μπει και στο Phaidon Atlas. Εγώ είδα τους ίδιους και τους ίδιους. Δεν ξέρω με ποιόν τρόπο έκανε την έρευνά της η κυρία αυτή αλλά μου φάνηκε αποσπασματική.

 
At 3/01/2007, Blogger evee said...

tks ακριβώς! Και εγώ αυτά σκεφτόμουν. Μην κοιτάς που εν τέλει βάρυνε περισσότερο στο κεφάλι μου το -πιθανό- κοινό καλό.

muse γιατί διαφωνείς με τους όρους "βιοκλιματική αρχιτεκτονική" ή στατικός σχεδιασμός? Αν είναι να διαφωνούμε και μεταξύ μας όταν κάποιος πετάξει μια οιαδήποτε λέξη, πως περιμένεις να κατανοήσει κάποιος άλλος για τι στο καλό μιλάμε? Δεν το λέω με την έννοια "απαγορεύεται η διαφωνία", το λέω με την έννοια "ας πάψουμε να είμαστε τόσο αυτοαναφορικοί, που να βλέπουμε το δέντρο και να χάνουμε το δάσος". Βιοκλιματική αρχ. και στατικός σχεδιασμός λοιπόν.

Για το πρώτο, όπως ξέρεις δεν ενδιαφέρονται όλοι για τον σχεδιασμό που λαμβάνει ως ένα από τα βασικά κριτήριά του τους κλιματικούς παράγοντες. Εδώ δηλαδή έχουν διαμορφώσει το κέλυφος σε μεγάλο βαθμό.

Ο στατικός σχεδιασμός είναι άλλο ανέκδοτο. Στατικός σχεδιασμός υπάρχει πάντα. Το αν είναι ο πιο επιτυχημένος που θα μπορούσε να λάβει χώρα είναι άλλη ιστορία.

maroulitaaa έχεις δίκιο. Η Σαμούρκα δεν είναι μέσα. Όπως και κάποιοι άλλοι. Δεν το κοίταξα τόσο αναλυτικά. Απλά σε μια πρώτη ματιά, είδα πολλά και διαφορετικά ονόματα. Μάλλον όμως η πιο νέες φουρνιές δεν έχουν μπει. Ίσως και για να "δείξει ο χρόνος". Ίσως δεν είχαν τα κοννέ.

 
At 3/01/2007, Blogger kat.@ said...

Ωραία πάντως, τωρα που θα γίνει ποπ η ελληνική αρχιτεκτονική, να συνεχίσουμε να μαζευόμαστε οι κοπέλες να τα λέμε...
evee: Νομίζω, αυτό που λεει η muse, και συμφωνώ, είναι πως η αρχιτεκτονική, εξ' ορισμου βιοκλιματική. Δεν υπάρχει άλλη, που να μην είναι βιοκλιματική. Το κλίμα είναι πρωταρχική παράμετρος του σχεδιασμού, ως παρένθεση. Μεταξύ μας τουλάχιστον να συννενοουμαστε.
όσο για την ελληνική αρχιτεκτονική, πιστεύω έχει ακόμα δρόμο μπροστά της.

 
At 3/01/2007, Blogger kat.@ said...

Δηλαδή, πριν γίνει ποπ, ας
γίνει προϊον πρώτα. Γιατι όσο η όψη βάφεται σωμον, ο κίωνας παραμένει ιωνικός, το κεραμιδι νόμος και το μπαλκόνι στρογγυλο, όσοι πλουσιοι και να πάρουν την Αγνή για τη βιλλίτσα τους δε γίνεται χαϊρι.

 
At 3/01/2007, Blogger kat.@ said...

Το σπίτι της Κουβελα, το έχω δει απ' έξω, πόλυ ωραίο indeed.

 
At 3/01/2007, Blogger evee said...

διαφωνώ καθέτως, οριζοντίως, διαγωνίως και σε 3d

η αρχιτεκτονική θα ΕΠΡΕΠΕ να είναι βιοκλιματική. Δεν είναι πάντα. Για την ακρίβεια συχνά ΔΕΝ είναι. Να πούμε πάλι για το 90s παράδειγμα με τα γυάλινα κτίρια στην ελλάδα και τα κλιματιστικά παντού να καίνε σαν βουρλισμένα?

παρεπιπτώντως, μας αρέσει δεν μας αρέσει (δεν μας αρέσει, είναι κρίσταλ-κλίαρ) και οι κίονες, τα χρυσοποίκιλτα μέγαρα κλπ, είναι ένα προιόν, όπως προιόν είναι και η Villa Dall Ava του Rem, η κατοικία των ανέμων της Κουβελά, ή το Chiasma Museum.

 
At 3/02/2007, Blogger Sleeper in Metropolis said...

<< Ωραία πάντως, τωρα που θα γίνει ποπ η ελληνική αρχιτεκτονική, να συνεχίσουμε να μαζευόμαστε οι κοπέλες να τα λέμε... >>

looooool :)))

<< όπως ξέρεις δεν ενδιαφέρονται όλοι για τον σχεδιασμό που λαμβάνει ως ένα από τα βασικά κριτήριά του τους κλιματικούς παράγοντες. Εδώ δηλαδή έχουν διαμορφώσει το κέλυφος σε μεγάλο βαθμό. >>

evee, νομίζω ότι στην ουσία το ίδιο πράγμα λέμε. :) Εκεί ακριβώς έγκειται το πρόβλημα. Στο ότι κάποτε η προσαρμογή στο κλίμα ήταν κάτι αυτονόητο και σήμερα πια δεν είναι. Όταν λέω "κάποτε" εννοώ μέχρι κάπου τα μέσα του 20ου αιώνα, οπότε έγινε το μεγάλο μπουμ με τα συστήματα κλιματισμού και ο αρχιτέκτονας αποδεσμεύτηκε από αυτό τον "περιορισμό", αφού πια του δινόταν η δυνατότητα να δημιουργεί αυτάρκη κελύφη και γίναν και τα γυάλινα κτίρια που λες κλπ κλπ. Προβληματίστηκαν λιγάκι με την ενεργειακή κρίση του '73 αλλά μετά λύσαν οι Άραβες το εμπάργκο και το ξεχάσαμε (και ξέμειναν σε μια γωνίτσα των glam εκθέσεων της ΑΑ τα θέματα του E&E), μέχρι τα τώρα που το πράμα έγινε χειρότερο και το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να δώσουμε κάνα Όσκαρ στον Αλ Γκορ. ;)
Αλλά γι' αυτό είπα για λόγους μάρκετινγκ ας το πούμε και "green architecture" και μωβ και μπλε και ότι άλλο θέλουμε. :))) Pop it up!

 
At 3/02/2007, Blogger evee said...

muse, ναι καλέ, δεν λέω πως διαφωνούμε, να πάω παραπέρα τη συζήτηση προσπαθώ. και να ξεκαθαρίσω μερικές απόψεις μου

όπως όλοι ξέρουμε τα περισσότερα κτίρια του παρελθόντος στα οποία αναφέρεσαι δεν έχουν σχεδιαστεί από αρχιτέκτονες. Εμείς, όπως και τόσα άλλα επαγγέλματα, είμαστε μια ορολογία εφεύρεση των τελευταίων αιώνων, χωρίς αυτό να είναι κακό. Παλιά άλλωστε οι μηχανικοί ήταν ένα πράγμα όλοι. Ο Ικτίνος, ο Καλλικράτης και τόσοι άλλοι γνωστοί αρχιτέκτονες του παρελθόντος σημειώνω ότι σχεδίαζαν κυρίως δημόσια κτίρια. Τα ιδιωτικά -αν υπήρχαν- ήταν η εξαίρεση. Οι άνθρωποι τα έφτιχανα μόνοι τους και over. Εξού και οι λαικοί μαστόροι κλπ.

Σε εποχές λοιπόν που δεν ετίθετο ζήτημα ενεργειακού σχεδιασμού, ΑΝΑΓΚΑΖΟΣΟΥΝ να σχεδιάσεις το κτίριό σου έτσι ώστε να είναι βιώσιμο. Τώρα αυτό είναι optional. Αυτή είναι η διαφορά.

Η αρχιτεκτονική όμως είναι άμεσο προιόν της εποχής της. Για αυτό και δεν ξέρω αν έχει νόημα να διαλαλούμε ότι ΕΙΝΑΙ πράσινη/οικολογική/ενεργειακά φιλική/call it what you want. Άλλες εποχές ήταν ή είναι, άλλες όχι. Ότι θα θέλαμε να χρησιμοποιεί το περιβάλλον προς όφελος της κατασκευής, είναι προφανές.

Και εδώ υπεισέρχεται το προπατορικό ερώτημα: τι ΕΙΝΑΙ αρχιτεκτονική? ό,τι χτίζεται ή η "καλή αρχιτεκτονική"?

Και με αυτό το μεταφυσικό ερώτημα, θα σας αφήσω φίλες και φίλοι μου.

-Τι ανοιξιάτικη μέρα είναι αυτή!-

 
At 3/02/2007, Blogger marl(t) said...

ιστορία από την κρύπτη (μία από τις πολλές): πάω να πληρώσω τα κοινόχρηστα. Κι ακολουθεί η παρακάτω συνομιλία με τη γυναίκα του διαχειριστή
-εσύ στο πολυτεχνείο δε σπουδάζεις;
-ναι
-τι;
-αρχιτεκτονική
-α, ωραία θα ανοίξεις και γραφείο. Αλλά εσύ δε μπορείς να ανοίξεις δικό σου, ε; Αφού δεν είσαι μηχανικός

Και μετά από αυτό σας αφήνω κι εγώ. Πάω για το καθημερινό μου ηλεκτροσόκ.

 
At 3/03/2007, Blogger Mave said...

@everyone: πρώτα από όλα δεν χρειάζεται να έχεις σπουδάσει αρχιτεκτονική για να την ασκήσεις. όπως είπε και η evee ακόμα και ένας μάστορας σχετικά πρόσφατα πραγματοποιούσε αρχιτεκτονική.

Το θέμα της βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής έχει δύο πλευρές: από τη μια το ζήτημα του marketing και από την άλλη της ουσίας. Έχουμε φτάσει να αποκαλούμε βιοκλιματικό για λόγους προβολής, μόδας αλλά και για να πάρουμε μια δουλειά ένα κτίριο που κάνει το απολυτως ελάχιστο για να επιτελεί σωστά τη λειτουργία του:επαρκή φωτισμό και αερισμό(δεν εννοώ απλά να αερίζεται αλλά να αερίζεται σωστά σε σχέση με την εποχή.)// Αυτό είναι το απολύτως μίνιμουμ. Από την άλλη πλευρά να μην ξεχνάμε ότι είμαστε στην πρώτη βιομηχανία παγκοσμίως από άποψη κατανάλωσης ενέργειας. Το χτίζειν είναι τρομερά ενεργοβόρο, και η λογική που αρχίζει να αναδύεται (αυτό που οι αμερικανοί ονομάζουν sustainability) είναι το να πάρουμε πίσω κάποια απο αυτήν την ενέργεια , φτιάχνοντας κτίρια-μηχανές (νατος πάλι ο Corbu) που θα "παράγουν" ενέργεια, ενώ όλα τα υλικά τους θα είναι φτιαγμένα με την ελάχιστη δυνατή κατανάλωση ενέργειας. Εκεί η απλή εκπαίδευση του Αρχιτέκτονα δνε αρκεί, θέλεις και μια πιο συνολική προσέγγιση στο θέμα ξεκινώντας απότη βιομηχανία παραγωγής υλικών--(όπως ένας σχεδιαστής υβριδικού αυτοκινήτου δεν φτάνει για να έχεις στόλους οικολογικών αυτοκινήτων στις πόλεις. χρειάζεται και η σύμπραξη των πετραιλεοπαραγωγών και διανομέων κοκ)

Για το ερώτημα τι είναι αρχιτεκτονική: είναι ό.τι χτίζεται. θα αποφύγω την χαζομάρα του koolhaas ότι είναι ότι έχει δομή+ μορφή που είναι αλληλοεξαρτόμενες, προσθέτοντας ένα βασικό χαρακτηριστικό της αρχιτεκτονικής: η δομή και η μορφή πρέπει να εκφράζονται με κάποιο υλικό όριο. Άρα αρχιτεκτονική=δομη+μορφή+υλικό όριο. Καλή αρχιτεκτονική είναι αυτή που μεγιστοποιεί τις αποδόσεις των τριών παραπάνω. Μπορεί να είναι αρκετά "μαθηματικός" και στριφνός ο παραπάνω τύπος και σίγουρα είναι απλουστευτικός αλλά λειτουργεί αρκετά καλά σε πολλές δοκιμές του ερωτήματος "τί είναι αρχιτεκτονική". Φυσικά αποτυχαίνει παταγωδώς να απαντήσει στο ΠΩΣ φτιάχνουμς /σχεδιάζουμε αρχιτεκτονική ωστε να είναι καλή.

ΥΓ : δεν έχω ξεχάσει να βάλω τον "χώρο στον ορισμό. το απέφυγα επίτηδες.θεωρώ μεγάλο λάθος να ξεκινάς από τον χώρο τη στιγμή που δεν έχεις εξαντλήσει τα συστατικά του.

 
At 3/05/2007, Blogger nikpolyzos said...

διασπαρτες σκεψεις-αποψεις μου περι του θεματος που συζητητε σ αυτο το ποστ...Τα πραματα ειναι απλα...η βιοκλιματικη αρχιτεκτονικη ειναι μια σχεδιαστικη παραμετρος της αρχιτεκτονικης που πρεπει να λαμβανεται πολυ σοβαρα υποψη. Ποσο μαλλον σημερα...που τα "κτιρια" συμμετεχουν με ποσοστο 40% στην εκπομπη διοξειδιου του ανθρακα προς το περιβαλλον!ο ναι...40% πιστεψτε το!Ως αρχιτεκτονες θεωρω πως εχουμε μεγαλη ευθυνη απεναντι σ αυτο το γεγονος! το κτιριο μαλλον δε νοητε να ειναι μονο "βιοκλιματικο" μονο μορφολογικο μονο λειτουργικο μονο μοντερνο μονο αποδομιστικο μονο κτλ. Οφειλει μαλλον να ειναι πολλα πραγματα ταυτοχρονα. Και δε ξερω πια τι σοϊ αποδεσμευση ητανε τελικα αυτη muse του αρχιτεκτονα-μηχανικου απο τα κλιματιστικα και το σχεδιασμο γυαλινων και αρνητικων ενεργειακα κτιριων!...μια βλακωδης σχεδιαστικη μοδα ητανε που περασε και δεν ακουμπησε αρχιτεκτονικα (και που δυστηχως συνεχιζει να υφισταται ακομα και στις μερες μας). Κατ' επεκταση και με αφορμη το συγκεκριμενο παραδειγμα (χωρις να ειναι και το μοναδικο βεβαια) mave δεν μπορω να δεχθω οτι αρχιτεκτονικη ειναι οτι χτιζεται...!τεσπα μεγαλη κουβεντα..δε ξερω ποσο μπορει να χωρεσει μεσα στα ποσταρισματα.

 
At 3/05/2007, Blogger kat.@ said...

Μετα από όλα αυτά, λοιπόν, κι αφού όλοι, ο καθένας με το δικό του μοναδικό τρόπο είπαμε τη γνώμη μας σχετικά με τν ελληνική, κι όχι μόνο, αρχιτεκτονική, προτείνω να στείλουμε σε αυτή τη δανέζα το λινκ, γιατί πήγε να μας βγάλει ποπ...
Όσο για τη maroulitaaa, που εξέθεσε, με αφορμή αυτό το θέμα, ένα ζήτημα που όλους, κατά καιρούς, πιστεύω, μας έχει απασχολήσει: Είναι τελικά ο αρχιτέκτονας ο τρελός του χωριού, ή αυτά είναι φημές και κακοήθιες; έχω να της κάνω μια συγκεκριμένη πρόταση.
Να εκτυπώσει το σχόλιο του mave, με τους ορισμούς σε μπολντ και να κάνει τα εξής:
α) Θυροκόλληση στη γυναίκα του διαχειριστή, να ξεστραβωθεί.
β) Τοιχοκόλληση στην είσοδο της πολυκατοικίας, ώστε να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νεώτεροι.
Βtw αγαπητέ mave, ο αγγλικός όρος sustainability, αποδίδεται στα ελληνικά ως αειφορεία ή/και βιωσιμότητα, από τον καιρό του Ρίο τουλάχιστον, οι Αμερικάνοι εξάλλου, παρά το οσκαρ στον Αλ, δε φημίζονται, ούτε για την οικολογική τους συνείδηση, ούτε για τη "βιοκλιματική" αρχιτεκτονική τους.
Αυτά. Είπε κι αυτός o χρυσος ανθρωπος, η Karin Skousboell, να μας προωθήσει λίγο...

 
At 3/05/2007, Blogger Mave said...

@nikpolyzos: επιμένω, είναι ό,τι κτίζεται.καλό κακό, άθλιο, μέτριο, απίθανα φοβερό, αρχιτεκτονική είναι ό,τι κτιζεται. Αλλιώς κάθε τι που κάνουμε οι αρχιτέκτονες θα ήταν....παρθενώνας (αν και εκει μπορεί να διατηρεί τις αντιρρήσεις του κανείς, ούτε μια ευθεία γραμμή βρε παιδί μου αυτό το κτίριο, τι θα έλεγε ο Mies, και να το τραγελαφικό της αρχιτεκτονικής κριτικής)// το "ό,τι κτίζεται" είναι απαράβατος όρος για τη διαδικασία της αρχιτεκτονικής: Μαθαίνεις να χτίζεις από τα λάθη των άλλων. Από τα γυάλινα κτίρια μέχρι τη μίξη κλασσικών ανοιγμάτων με συνεχή εξώστη στην πολυκατοικία-μπλοκ του δεύτερου μισού του 20ου αιώνα στην ελλάδα.

Για την ενεργειακή κρίση και τα φάουλ της οικοδομικής βιομηχανίας: θα το δεχόμουν οτι έχουμε μεγάλη ευθύνη αν καθορίζαμε τους όρους του παιχνιδιού στην οικοδομική βιομηχανία.Δεν είναι έτσι όμως, ουε στην Ελλάδα, ουτε στο εξωτερικό. Ναι έχουμε ευθύνη από εδώ και πέρα που ξέρουμε τι συμβαίνει (όχι για το ....40% του CO2 αλλά για την ενεργοβόρα δουελειά μας).

@kat: το sustainability των αμερικανών το ανέφερα ειρωνικά.Απλά η ενεργειακή κρίση θα χτυπήσει εκεί πρώτα, και θα τρέχουν να μασουλάνε λέξεις και πάλι.

@maroulitaa: καλά μας έσκισες (καλά όχι εσύ, η γυναίκα του διαχειριστή)...Τελικά επιμένω να βάζω το μηχανικός δίπλα στον τίτλο του αρχιτέκτονα, για αυτόν τον λόγο ακριβώς: Αρνούμαι να δεχτώ τον ρόλο του "αναποτελεσματικού" καλλιτέχνη.

Φιλιά σε όλους και κυρίως στην Δανέζα που μας έβγαλε ασπροπρόσωπους.

 
At 3/06/2007, Blogger marl(t) said...

ζώντας σε εποχές εξειδίκευσης δεν μπορούμε να κάνουμε γενικεύσεις. Δεν είναι ό,τι χτίζεται αρχιτεκτονική. Το λέω όχι για το κατεβατό που έγραψες, mave, με το οποίο αν κατάλαβα καλά γιατί είμαι και ολίγον ζαλισμένη μάλλον συμφωνώ σε γενικές γραμμές. Κάπου παραπάνω έγραψες όμως κάτι για μάστορες κλπ. Με την ίδια λογική και μια δακτυλογράφος είναι συγγραφέας; Όχι. Άρα; Κουλουβάχατα.
Αφού τόσο σας αρέσουν οι ιστορίες μου πάρτε κι άλλη μια:
οι γονείς μου είναι σε σπίτι οικογενειακών φίλων, οι οποίοι έχουν παιδί 2 (!) ετών. Το ρωτάνε εν είδει παιχνιδιού τι σπουδάζω η τάδε (ήγουν εγώ;) και απαντάει μάστορας. Σημείωση: η οικογένεια έχει αρχιτέκτονα. Άρα; Κουλουβάχατα και πάλι. Από μικρό κι από τρελό μαθαίνεις την αλήθεια πάντως.
Ο γιατρός μου συνέστησε και δεύτερη σειρά θεραπειών με ηλεκτροσόκ ενισχυμένης εντάσεως. Ατουταλέρ...

 
At 3/06/2007, Blogger Mave said...

αυτό στο οποίο μπερδευτήκατε είναι το εξής: ναι , ό,τι χτίζεται είναι αρχιτεκτονική και είναι εκεί έξω γι ανα κρίνουμε πόσο καλή ή κακή είναι. Αλλά δεν είναι όλοι όσοι κτίζουν Αρχιτέκτονες, έχουν δεν έχουν πτυχίο. Και έτσι λύνεται το διλημμα σου για την δαχτυλογράφο συγγραφέα. Μπορεί αυτό που γράφει να είναι λογοτεχνία, αλλά αυτό δεν σημαίνει οτι αυτή είναι συγγραφέας!:)

 
At 3/06/2007, Blogger evee said...

εγώ πάλι μπουρδουκλώθηκα από τα 3 τελευταία σχόλια και δεν βγάζω άκρη

το οποίο μας παραπέμπει στη γνωστή δυσκολία του ορισμού που έχουμε ξαναματαπεί

γιατί ως γνωστόν ένας ορισμός οφείλει να είναι ξεκάθαρος και αποδεκτός από όλους

λες να λυθεί αυτό μέσα από το blog? δυστυχώς αμφιβάλλω, όχι λόγς της φύσης του μέσου, μα λόγω της ασάφειας του αντικειμένου

 
At 3/06/2007, Blogger Mave said...

@evee: σωστό, να συμφωνήσουμε στον ορισμό του τι είναι αρχιτεκτονική δεν πρόκειται. (αλλά πάντα μπορούμε να έχουμε ένα πολιτισμένο flame war στο blog σου!!!)

 
At 3/07/2007, Blogger evee said...

χαρά μου αγαπητέ mave, χαρά μου :)

 
At 3/07/2007, Blogger kat.@ said...

Αυτό που θα ήθελα να ρωτησω, με αφορμή τη διαδοση της ελληνικης αρχιτεκτονικης ανά το συμπαν, είναι το εξής: "Πουλάει" ο ορισμός της αρχιτεκτονικής;

 
At 3/08/2007, Blogger kostas said...

Παιδια αρχιτεκτων δεν ειμαι,απλως ενας λατρης της αρχιτεκτονικης.
Νομιζω οτι αρχιτεκτονικη δεν ειναι,το Βελιδειον,το νεο δημαρχειο και κυριως πολλες απο τισ νεες οικοδομες!
Και μια ερωτηση,ειναι δυνατον το 1950 να κτιζονται στην Θεσσαλονικη σχολεια,οπως πχ της οδου Σγγρου και Ολυμπου,και το 1990,2000,2006 να κτιζονται λυωμενα?
Πρωσοπικα χαιρομαι που βρηκα την αρχιτεκτονικη σας παρεα για να ενημερωνομαι.
Να ειστε καλα.
κωστας

 
At 3/08/2007, Blogger evee said...

Καλώς ήρθες Κώστα!

κοίτα αν θες και δεξιά το link περί αρχιτεκτονικής"

θα επανάλθω το συντομότερον

το deadline μιας φάσης της μελέτης εφαρμογής για το δημόσιο κτίριο της Θεσσαλονίκης -στην οποία όπως έχω ξαναπεί δουλεύω- είναι την Τρίτη και είμαστε ένα βήμα πριν παραδόσουμε πνεύμα μαχόμενοι/νες με ό,τι $#@%^&&** έχει μαζευτεί...

 
At 3/09/2007, Blogger Mave said...

@kostas :

Το νέο δημαρχείο δεν είναι καθόλου άσχημο, απλά έχει αργήσει 15 χρόνια... Κατανοώ απόλυτα την κριτική που του γίνεται πριν ακόμα χτιστεί σε χώρος που θεωρείται ο τελευταίος ελεύθερος χώρος του κέντρου της θεσσαλονίκης, αλλά έχω την εντύπωση οτι το δημαρχείο θα είναι από τα όμορφα (και καλοσχεδιασμένα)κτίρια της θεσσαλονίκης.

Για τα σχολεία: αυτό της Ολύμπου είναι το πειραματικό του Πικιώνη. Καθόρισε για 2 δεκαετίες (ίσως και παραπάνω) τον τρόπο σχεδιασμού πολλών αρχιτεκτόνων. Στη συγγρού δεν ήξερα ότι έχει σχολείο. Μάλλον εννοείς άλλη οδό? Πθανόν πάντως να εννοείς σχολεία της ίδιας περιόδου με το πειραματικό, πιθανόν σχολεία που έχουν σχεδιαστεί από τον Μιτσάκη.

Τώρα που οφείλεται η διαφορά: Στο γεγονός ότι πολλά σχολεία ο ΟΣΚ (οργανισμός σχολικών κτιρίων) τα σχεδίαζε φασόν, με τον ίδιο τρόπο δηλαδή, πολλές φορε χρησιμοποιώντας το ίδιο ακριβώς σχέδιο για 3-4 σχολεία ή και παραπάνω. Επίσης δεν έδιναν (και δεν δίνουν ) στην ελλάδα τα χρήματα για να χτιστούν όμορφα και λειτουργικά και καλοφτιαγμένα σχολεία.έχοντας δουλέψει σε σχεδιασμό εκπαιδευτικού κτιρίου 3βάθμιας εκπαίδευσης, η λέξη που κυριαρχούσε στη διαδικασία ήταν :φτηνό.

Αυτό φαίνεται να έχει αλλαξει μέσα στον ΟΣΚ τουλάχιστον, δείτε τα τελευταία βραβεία που πηρε ο οργανισμός για τα σχέδια του (το ένα σχολείο μάλλιστα είναι συνώνυμο αυτού του blog, breathe) το άλλο είναι το 12ο νηπειαγωγείο πειραιά σχεδιασμένο από τον Χρ(ήστο?) Δεληγιάννη, αρχιτέκτονα και υπάλληλο του οργανισμού ΣΚ.

Στη θεσσαλονίκη ένα ωραίο παράδειγμα νέου σχολείου είανι το 11ο στις 40 εκκλησιές, όπου μάλλιστα αντικατέστησε το προηγούμενο προκατ.

 
At 3/10/2007, Blogger kostas said...

Ευχαριστω mave,θα επισκεφθω το σχολειο στις 40 εκκλησιες για να το φωτογραφισω.
Το σχολειο της οδου Συγγρου ειναι το παλιο 4ρτο γυμνασιο αρρενων,ομοιο στην σεδιαση με το θηλεων στη Καρολου Ντηλ,το τεταρτο θηλεων στην σχολειων κοντα στην Αγια Σοφια.
Καλο Σαββατοκυριακο
evee ευχαριστω για το καλως ηλθες.

 

Post a Comment

<< Home